vrijdag 17 februari 2012

Starten met Limburgse vla

Zo als het bij een goede Limburger hoort heb ik een lekker Limburgse vlaai gehaald. aangekomen in de middagpauze van de monteurs hebben we deze natuurlijk direct laten sneuvelen.Met een goed bodem krijg je ook  wat gedaan dus starten met de werkzaamheden.

Projekt dynamo
De steun van de dynamo is 2,2 mm ingekort , eerst voorzichtig met de afbraamschijf en daarna lekker met de vijl zoals we dat ooit eens op een opleiding ergens geleerd hebben. Gelijk de stelarm even geschuurd en in een nieuw laklaagje gestoken. Nu nog de bekabeling en stekkers aanpassen en dan zijn we klaar met dit projektje.

Projekt extra verstralers.
Voor de 4 extra lampen die voren op de auto worden gemonteerd en nu met insteekstekkers werden aangesloten hebben we via een goede kennis een perfecte oplossing gekregen. Hij heeft een paar mooie inbouwbare stekkers geleverd die met een schroefdop spatwaterdicht kunnen worden gemaakt , ook de aansluiting met een schroefstekker. Hiervoor twee gaten opgeruimd in het voorfront van de carrosserie met daarnaast twee kleinere gaatjes om de stekker te bevestigen. In de gril van de auto twee dwarsstrippen verwijderd en hierdoor toegang tot de stekkers. Ziet er dadelijk perfect netjes uit en werkt dan ook super.
de bedrading gaan we geheel nieuw leggen tot in de auto met twee kabels voor elke lamp apart.
fotos volgen


Projekt leidingen
Al een hoop brandstofslangen gewisseld en netjes vastgemaakt met nieuwe klemmen. Hierdoor komt er gelijk weer wat meer ruimte bij de carburateurs wat dus weer makkelijker werkt door de extra ruimte. Ook de ontluchting van de versnellingsbak die eerst naar boven wordt geleid tot aan dashbordhoogte netjes omgelegd en vastgezet zodat ook deze niet meer in de weg hangt.

Achter in de kofferbak moet ik volgende week even de tank leegmaken zodat we ook daar alle slangen kunnen wisselen. De pompen zijn nu weer op de plek goed vastgezet.

                                                    


En nu is het CARNAVAL ..................................................


donderdag 16 februari 2012

snelheidsmeter belangrijk?

Projekt Versnellingsbak,
Vandaag het wormwiel van de as afgehaald van een RS 2000 bak, misschien zonde om daarvoor de bak uit elkaar te halen. We kregen hem in ieder geval niet direkt er af door warm te stoken en moesten toch de bak verder uit elkaar halen, uiteindelijk samen met het lager er af geperst.
Gelijk op de andere as geplaatst zodat deze vrijdag verder gemonteerd kan worden.
Als alles dan goed is hebben we een werkende kilometerteller en uiteraard nog steeds werkende bak met rechte vertanding. Sparen we in ieder geval iets uit in snelheidsovertredingen tenminste het is niet meer de schuld van een missende snelheidsaanduiding

Projekt Brandstofleidingen
Alle oude rubberen/canvas stukken brandstofleidingen, behalve dan de koperen, worden gedemonteerd en vervangen zoals ook de klemmen.
Ik heb even snel geteld en kom al gauw boven de 10 uit.
We hebben de drukregelaar weer goed bevestigd en voor de benzinfilter een nieuw beugeltje gemaakt en geplaatst. Achter in de kofferbak zitten de twee pompen, waarvan 1 niet werkte.
Bij de demontage zien we al het probleem, 1 beugel weg en bedrading bar slecht.
Ook deze verwijderd en nieuw gemaakt.
In de tussentijd de remleidingen en bijpassende klemmen besteld omdat deze dikte niet bij ons op voorraad was.

Tripmaster
Vandaag hebben we ook de Tripmaster besteld. Dit is eigenlijk een teller om afgelegde kilometers te registreren die nagenoeg bij elke bocht wordt gereset op nul waarbij je via je notes weer kunt aflezen dat de volgende bocht bijvoorbeeld over 1200 meter is. Duidelijk???? Nee denk het niet , is een beetje veel voor 1 zin. Maar hij is wel belangrijk.
___________________________________________________________________________________

Verder deze dag nog een paar kleinere dingen gedaan die natuurlijk allemaal tijd vergen. En met dat dagje ouder is het tempo ook wat lager.
Bijvoorbeeld carterontluchtings-slangen die veel te lang zijn inkorten en fatsoeneren,een paar roestplekken tijdelijk bijwerken en even snel spuiten. Het blijft natuurlijk allemaal herstelwerk. Maar we weten wel dat we niet om een slangetje van een paar cent of een kabeltje dat al half door is stil komen te staan. Tenminste dat hopen we dan ....
Een grotere revisie kan volgende winter gebeuren nadat we eerst eens wat kilometers achter de rug hebben.

Morgen nog een halve dag werken en dan hebben we rustperiode van een week. Carnaval, wintersportvakantie, zin in wat anders, geef het beestje maar een naam.

Zaterdag wel nog even naar de Rally Boucle de Spa kijken.

woensdag 15 februari 2012

Tijd vliegt voorbij, maar we halen het wel

Projekt versnellingsbak
De versnellingsbak uitgevoerd met rechte vertanding hebben we vandaag gedemonteerd. Daarna het deksel er af en inderdaad er zit geen tandwiel op de plek waar er wel een had moeten zitten. Dit tandwiel zorgt voor de aandrijving van de kilometertellerkabel. Even een andere bak gehaald om hier het onderdeel uit te halen maar bij nader inzien laten we deze heel als reserveversnellingsbak omdat de bak 100 % gelijk is maar dan niet recht vertand. Dus weer andere bak gehaald van RS 2000 . Morgen zal deze worden gedemonteerd en dan zien we of we de tandwielen kunnen omzetten.

Carosserie voorzijde
Alle platen van de voortrein zijn gezet op maat , in de primer gezet en kunnen worden gelast.
Bij de auto is alles blank gemaakt en ook in de primer gezet.

Projekt Fusekogel
De nieuw geleverde fusekogels die eigenlijk te dik zijn en dus niet passen passen ook niet op een RS 2000 onderstel. We hebben steun waar de fuseekogel in gaat uitgeboord en verder uitgehoond om de fusekogel passend erin te krijgen ,1 zijde is klaar
Nog 1 te gaan

Tussendoor worden er diverse kleinere dingen gedaan die ik niet allemaal ga benoemen zoals remmen, lagers etc. mede om dat dit redelijk standaard is en geen verrassingen oplevert.
We zijn wel erachter dat je de auto van grond af aan beter zelf kunt opbouwen dan aan een in elkaar geknutslede rallywagen te beginnen maar zoals gezegd gaat dan een heel ander tijdschema spelen en dat is wat we juist niet hebben.

Maar er is weer een dag voorbij,  moe maar voldaan verlaten we de werkplaats om 19.30 zoals ook gister en eergsiteren. Zelf heb ik me vandaag wel een beetje vertild, waaraan ?? de versnellingsbak, ik denk van wel, krijg mijn linkerarm nog maar 40 graden omhoog. Tjonge we rijden met historics maar dat zijn we zelf ook aan het worden.

dinsdag 14 februari 2012

Projekt of klus, het werk is hetzelfde

De dag met sleutelen is voor mij wat later begonnen want er zijn ook andere verplichtingen, nu dan even een korte ( sorry ik verbeter lange) impressie van wat er vandaag zoal gebeurd is en probeer het nu maar even geordend te doen en maak er projekten van.

Op de fotos kun je zien dat de wagen redelijk wat roestplekjes en verweerde elementen bevat.
We hebben vanwege tijdsdruk besloten om eerst het technische gedeelte in orde te maken. Dan er mee rijden en testen en dan kunnen we nog altijd aan de schoonheid werken dus laat jullie niet misleiden, hij valt echt niet uit elkaar.
Projekt dynamo:
De dynamo die er nu op zit is te licht om voldoende stroom te leveren voor de set lampen en de rest
Hier komt dus een zwaardere dynamo op. Ook hier een paar kleine probleempjes. De nieuwe dynamo gemonteerd maar de riem loopt nu scheef tov de poelie op de motor. Al andere dunnere schijven op de dynamo gezet maar ook dit is nog niet de eindoplossing. Er zal een paar millimeter van de hoofdsteun die op de motor is gemonteerd afgevlakt moeten worden. Klusje voor morgen
Verder past dan natuurlijk ook niet de stekker en moet ook dit verder worden aangepast.
Bijkomstigheid bij het werken aan de dynamo blijkt dus dat de electrokabel die naar de startmotor gaat dusdanig al slecht was dat we deze kabel opeens los in onze handen hebben, finaal overgebroken
achter de verbinding , gelukkig dan maar dat het nu gebeurd maar het geeft ons ook aansporing om de bedrading goed na te kijken.

Projekt Radiator en Van
We hebben dus een aluminium originele radiator echter de zelfdenkende zuigende van paste niet en hebben we erop gezet met zelfgemaakte beugels. Echter omdat de speling tussen het blok en de Van zo klein was is de constructie toch gewijzigd want elke mm telt nu . En  zo zie je, het is toch overduidelijk dat als je met meerdere mensen overlegd ook meerdere mogelijkheden krijgt aangeleverd en welliswaar was er ook de oplossing bij die dan wel ook nog ten uitvoer moest gebracht worden. Je kent het wel, slijp dat even door boor daar een gaatje maak een paar beugeltjes zet de borgschroeven aan de onderzijde en het is klaar. Maar na een uurtje was deze klus geklaard en weer ruim 7-8 mm verdiend.

Projekt voortrein carosserie.
Aan de binnenzijde (achter de gril )de knullig gezette plaat verwijderd. Daarna over de gehele breedte de onderste tussenbalk 2 cm ingekort. De rechtopstaande midden balk ook doorgeslepen, deze wordt dan verder teruggeplaatst en weer erin gelast. Radiator erin geschoven en nu past deze wel.

Ook eens even de slangen die meegeleverd zijn in een mooie kleur blauw erop zetten.  Deze passen niet echt lekker maar het kan net. Er is ook een slang naar het blok vanuit de kachel meegeleverd, maar deze past niet omdat hier een ander inlaatspruitstuk op zit met de dubbelle Delortos.

Ben toen begonnen met beugels voor de radiator en had deze klaar tot er besloten werd om het toch anders te doen.
Ok jammer van het uurtje werk maar gewoon verder.
De onderste balk opgemeten en een nieuwe balk gezet zoals ook 2 zijstukjes, die er dan in de loop van deze week moet ingelast worden. Maar dan moet de auto even op een andere brug.

Projekt Cardanas en oliekeerring
De lekkende ring is vervangen en ook dit probleem is dus weer verholpen. De cardans blijf even er onder uit omdat we de versnellingsbak ook nog even los willlen pakken. Verder moet er nog links aan de ophanging worden gelast, deze is uit aan het scheuren.


Projekt reservewiel en wielsleutel.
Aan de wielmoersleutel een oog gelast. In de kofferbak een draadeind door de bodem gemonteerd waarover eerst de wielsleutel gaat en dan de band word gelegd en deze vervolgens met een houder die erop gedraaid wordt (uit een opel... foei maar ok). Dit werkt zover goed maar moeten even afwachten of dit goed vast blijft zitten en niet gaat rammelen, dit hoort een beetje bij de ervaringen die we moeten gaan opdoen met het bouwen en verder afwerken.
Hier komt ook nog een puntje om de hoek en dat is de krik, geen krik aanwezig geen echte krikpunten dus daar gaan we nog wat op verzinnen....nee bedenken, komt allemaal goed

Was me weer het dagje vandaag, ben ook redelijk moe, ben tenslotte ook niet meer de jongste..... jaja ik weet het ... niet zeuren daar kies je allemaal zelf voor.

maandag 13 februari 2012

Soms zit het mee en soms zit het......

Soms zit het mee en soms zit het......
Nou ik denk dat iedereen weet waar we op aan sturen. Was een dagje met wat tegenslag maar daar laten we ons niet mee van de wijs brengen .

Het was het best een heel produktieve dag. Eerst even weer de auto op de brug gezet en toen de voortrein vrij maken, carterschermplaat er onder uit en beginnen. Nieuwe goed bestelde en correcte fusekogels voren er op gezet maar bleken toch niet goed te passen dus moeten we nog oplossen. Stuurhuisrubbers vervangen dit ging wel goed maar daar kon dus ook niks aan mis gaan.
Koelvloeistof afgelaten en de radiator gedemonteerd.
Ja en toen kwam de verrassing. De hele tussenbalk is voren weggeflext en iets verder was er een 2x2 kokertje tussen gelast voor de stevigheid, dit alles om een niet originele radiator te kunnen plaatsen.
voorzijde van onderen bekeken
Dus ook de zijsupport van de radiator is geheel weggeslepen.
Om onze radiator dus weer erin te krijgen moesten wij dus weer het kokertje wegslijpen. Dat was dus zo gepiept. ( op foto reeds weg)
Nou ja ok , de nieuwe aluminium radiator pakken en passen met daarop gemonteerd de zuigende ventilator wat reeds eerder door ons op maat passend is gemaakt. Hij schoof er goed in, netjes tot onder en ook in de hoogte alleen we hadden een probleempje met de motor. Loopt de motor aan op de van of andersom. In ieder geval het past dus niet.

Even rustig bekeken en in overleg de oplossing besproken, nieuwe kokerbalk er tussen maken waar ook weer de radiator boven kan , de middelste carosseriesupport overslijpen deze verder naar voren zetten en weer aan elkaar lassen en zijsteunen maken op maat met bevestigingspunten.

Dan past de radiator, krijgen we hem weer door de keuring hebben wij weer wat werk verzet en houden we een optimale koeling over. Alleen dit moet dus nog gedaan worden en op papier is alles simpel.

Er wordt dus bijna alles vervangen wat oud is en mogelijk storingen kan opleveren.
Nieuwe bougiekabels rotor en kap. Alle slangen vervangen en ga zo maar door.
Zo als jullie zien kunnen op de foto is er nog behoorlijk wat werk te verzetten, kijk maar naar de klepdekselpakking en zo
Ook alle zelftappers met scherpe punten ( werkt lekker als je aan het sleutelen bent) die verspreid over de hele auto zitten zijn we aan het vervangen door boutjes en borgmoeren.

Sleepoogje aan de achterzijde is ook verwijderd en opnieuw gemaakt op een stevige wijze met een correct sleepoog idem als voor op de auto zit.
oude sleepoog



zondag 12 februari 2012

Logo HRC en eerste contacten


HISTORIC Rallye - Cup logo gemaakt door de club

Tevens wil ik met dank even berichten voor de warme ontvangst die we bij deze club hebben gekegen.
Heel leuk was ook de reactie van de nederlands rally equipe die met een Rover P6 2000 TC in deze cup rijden en ons een hartelijk welkom hebben toegestuurd.
Zelfs hebben ze al een bericht geplaatst op hun site.
Dan kunnen we en willen we natuurlijk niet achterblijven, Johan tot binnenkort op onze eerste rally :

  www.classic-rover.nl