vrijdag 2 maart 2012

Kleine werkjes blijven komen

Projekt Vesnellingsbak/kilometertellerkabel/achteruitrijschakelaaar.

De versnellingsbak die niet origineel is is ingebouwd. Op de versnellingsbak moeten we nu de kilometerteller-kabel installeren. Dit vergt nog een kleine aanpassing van de onderste steun maar ook dit is snel opgelost.

De kilometerteller kabel kan niet door de originele doorvoer gezien hier door de vorige eigenaar de kabelboom doorheen is gelegd. Dit betekent dus alle bedrading in de motor-ruimte  zoals oliedruksensor ,temperatuurgever ,bobine en andere kabels loskoppelen ,terug naar binnen voeren en een nieuw gat boren om deze kabels weer door te kunnen voeren en aansluiten. Dan lig je lekker ongemakkelijk op je rug in de auto onder het dashboard tussen pedalen te werken. Daarna de kilometerteller-kabel weer doorvoeren door het gat welk daarvoor bestemd is.


Doordat de versnellingsbak niet origineel is past de bak samen met de achteruitrijschakelaar ook niet in de tunnel, Deze meegenomen en hier een haakse aansluiting op gesoldeerd en gemaakt voor de kabels. Volgende week kan deze week dan ook gemonteerd worden en de kabels naar de zekeringkast en naar de achterkant van de auto worden getrokken om hier een losse grotere lamp te monteren.

Bedrading

Omdat de bedrading ook niet geheel correct gemaakt is doen we deze ook direkt veranderen en verbeteren, Bijgaand een paar fotos van de oude situatie wat dus echt niet kan.
Dit moet dus veranderd worden
En geen kroonsteentjes dus ook veranderen

Bedrading in nieuwe toestand


Verwarming

Als je dan onder het dashbord ligt zie je natuurlijk steeds weer nieuwe dingen die toch ook even aandacht nodig hebben. Zo zijn de uitblaasopningen achter de ventilator van de kachel gewoon open en zit er geen slang op naar het interieur, nu is dat ook niet nodig maar als de opening open is zal ook de
deksel op maken
toegevoerde warmte naar de ruit minder zijn , dus even hier een deksel op maken. Verder werk t dus ook de kachelbediening niet, ook dit nog even maken


Wielophanging,stuurkogel.

Vandaag de tweede stuurkogel uitgeboord en conisch uitgehoond en passend gemaakt .Daarna de hele voortrein afgemonteerd en alles vastgezet.
We kunnen nu weer standaard te verkrijgen stuurkogels gebruiken.

Uitlaat


We hebben ook de uitlaat even er onderuit gehaald en gaan gelijk diverse ophangrubbers vervangen en de uitlaat op diverse plekken lassen en een extra steun er op lassen

Laswerk

De auto staat weer op zijn vier banden zodat hij verplaatst kan worden naar de andere brug om het laswerk te doen aan de voorzijde maar ook aan enkele ophangpunten






woensdag 29 februari 2012

Leuk werk gedaan en tijdsdruk neemt toe

Projekt Versnellingsbak

De versnellingsbak is weer geheel in elkaar gezet, toch nog even laatste controle gedaan of alle schakelingen gedaan kunnen worden. Hey vreemd as draait niet als er in een versnelling wordt geschakeld. Even goed kijken en zien dan dat een synchromessring niet geheel terug op zijn plaats is gekomen, deze even een slagje geduwd en ok alles werkt perfect. Dan kan de deksel weer erop.
Leuk detail is dat er in de deksel normaal een ontluchting zit via een heel klein gaatje. Vanwege de hoge toeren van dit soort autos wordt dit gaatje dichtgesoldeerd en wordt er elders op de bak een ontluchting gemaakt die dan weer met een slang eerst naar een hoger punt wordt geleid. Op deze manier kan de druk weg , gaat de bak veel minder zweten en dus vol met olie zitten, en is ook het olieverlies dus minimaal wat weer bevordelijk is omdat de olie in dit soort versnellingsbakken toch wel heel belangrijk is.

De pakking van de deksel hebben we zelf gemaakt met pakkingpapier en deze wordt dan met vloeibare pakking aan beide kanten weer in elkaar gezet en vastgeschroefd.

Nu moet hij weer verder onder de wagen worden gemonteerd.

Projekt Motorkapsteun

Ook hier zie je dat er op die punten niks klaar is, er lag dus een losse stang onder de kap die je dan maar er tussen moet duwen. We hebben hiervoor een kogelgewricht besteld welke we op de stang gaan zetten. Draadeind erop lassen, nee toch maar niet . Even de stang op de slijptol gehouden en de diameter verkleind zodat we er draad op kunnen snijden. Passende draad erop gesneden en in het kogelgewricht gedraaid. Wel even de draadstang zuiver gemaakt , geschuurd en geprimerd en gelakt. Zo ook weer als nieuw. Houdertje onder de kap gezet om de stang vast te houden. De roestige plekjes komen in een later stadium aan de beurt.

Projekt Tripmastersensor (leuk werk)

Wat doet die sensor precies: Deze sensor wordt met een speling van 1 tot 1,7 mm van een bout geplaatst die ronddraait, elke keer als een bout langs komt wordt er een magnetische impuls opgewekt en wordt er dus een meting gedaan. Hiermee kan je dus de omwentelingen van een aandrijfas of voorwiel meten. Dit kan je weer omzetten in afgelegde afstand door een kalibratie toe te passen. Mede omdat wij denken dat we met onze escort redelijk wat wielspin hebben en hierdoor de nauwkeurigheid minder wordt ( nu zal dat onze fase nog minder belangrijk zijn) maar ook omdat we denken dat de bevestiging bij de versnellingsbak of achter bij de cardan voor problemen kan zorgen vanwege de bewegelijkheid van de aandrijfas hebben we die gok niet genomen.

Dit is dus een even uitzoeken geweest en knopen doorhakken. We wilden dus eerst de sensor bij de versnellingsbak met een beugel vastzetten en laten meten op een bout van de cardanas.
De betere keuze in ons geval is dus toch het voorwiel geworden. Kabel was al naar de bak gelegd, dus knip doorharken en opnieuw leggen.

Maar ook hier zal er een stevige steun gemaakt moeten worden die en de sensor vast doet houden en goed past tot op 1 mm. Weer een leuke uitdaging.
Het resultaat van een uurtje werk is dan ook hier weer te zien op de foto. Alles wat blauw is is nieuw gemaakt gebogen en geboord op millimeters nauwkeurig want de speling tot de langskomende wielbout die je op de tweede foto bovenin ziet mag maar 1 mm zijn. Zijn we toch weer een beetje trots op ons werk.



 Ook weer even gespoten en natuurlijk weer te snel gemonteerd. Alle lak was nog niet geheel uitgehard maar dat komt door de tijdsdruk die we beginnen te krijgen. De zwarte ommanteling is om het dunnere kabeltje tegen steenslag en vocht te beschermen.




Projekt Oliedrukwaarschuwingslamp

We hebben midden op het dashbord een grote rode ledlamp gebouwd die moet aangaan zodra de oliedruk van de motor wegvalt. Dit is wel redelijk belangrijk want als je vol aan het gassen bent heb je geen tijd om op metertjes te kijken maar een rode felle lamp geeft impuls genoeg. de aansluiting moet noge verder gedaan worden.

12 volt aansluiting

In de auto hebben we ook een 12 volt aansluiting ingebouwd eventueel voor een Dom Tom , een lamp of om iets op te laden of wat dan ook, altijd makkelijk.


Tijdsdruk

Ik kan niet meer elke dag werken aan de auto, we hebben nog maar 14 werkdagen en we hebben nog geen meter gereden nog getest. Oei.
Daarbij moet er nog vrij veel gebeuren. Het begint dus toch wel spannend te worden want we willen ook nog even testen.



dinsdag 28 februari 2012

tripmaster ,intercom ,timers etc inbouwen

Interieurwerkzaamheden

Als eerste de beugel geplaatst met de twee countdowntimers, dit was het makkelijke werk. Toen begonnen aan de Tripmaster. Blijkt dat er 1 stekkertje te weinig is geleverd. Kun je twee dingen doen, bellen voor een nieuw stekkertje wat weer de nodige tijd in beslag neemt of ga zelf een stekkertje maken die in de witte hoofdplug wordt gestoken.
Zo gezegd en dus niet zo gedaan. Maar als goed knustelaar zelf een rond stekkertje gemaakt, aleen dat stekkertje was dusdanig dikker dat hij niet in de stekkerblok past. Ok beetje rigureus maar willen het graag klaar hebben. Uitboren dus. En jawel hoor stekker past. Dus de tripmaster verder afgemonteerd. De kabel van de sensor hebben we dan toch naar de vesnellingsbak en cardanas gelegd omdat de sensor bij het voorwiel redelijk lastig is  en ook veel gevoeliger, hier volgen we het advies van onze nederlandse collega Johan die ook in duitsland rijden en ons deze tip hebben gegeven. Ook de voetschakleaar met kabel al op de plek gelegd.


Het enige wat ik even dus niet kan testen is of alles werkt maar dat komt in een iets later stadium, want er ligt te veel los om nu spanning erop te zetten.

Ook de relaisblok van de verlichting weer teruggemonteerd.

Daarna de intercom instaltie gemonteerd en aangesloten, ook deze weer superstevig opgehangen, hij gaat echt niet meer los.


En zo is weer een hele middag om aan een paar kabeltjes en wat gaatjes en wat monteren.





maandag 27 februari 2012

Interieurwerk begint

Verlichting-contra-stekkers zijn in het voorfront van de carrosserie gedemonteerd en de lampen zijn nu eenvoudig aan te koppelen.
Vanuit de extra stralersset die per 2 op 1 beugel zitten is er ook nieuwe bedrading gemaakt en zijn nu ook de nieuwe stekkers gemaakt maar dan nu met een zwaardere ommantelde kabel.
De kabel verder naar binnen gevoerd en de oude kabel verwijderd, en daarna aangesloten op de  relais. De gele tape is nog oud bestaand.
afgemonteerde stekker van de extra stralers
Hiermee is het hoofdstuk verlichting aan de voorzijde klaar.

Vandaag ook de stoelen even er uit genomen, kunnen we gelijk de bouten waarmee de stoelen vastzitten uitvoeren met degelijke  bouten, deze zullen we op het einde als alles klaar is weer terug plaatsen.

Ook de gordelbevestiging in de vloer liet te wensen over , dus ook deze met nieuwe platen en borgmoeren degelijk gemonteerd.

Dan begint het werk van het inbouwen van de tripmaster en de countdownklokken
Voor de twee (dubbel uitgevoerd mocht eentje onderweg stuk gaan) countdowntimers een RVS beugel gemaakt waarop beide timers met een degelijk t-rap worden vastgezet. Hierdoor komen we makkelijk aan de batterij van de 2 timers. Direkt ernaast word de Tripmaster geplaatst. Deze wordt verbonden met een voetpedaal waarmee je de teller telkens op nul kunt resetten. Verder komt er een magnetische ontvanger bij de bouten van de voorwielen of bij de aandrijfas, telkens als een bout langs komt vint er een puls plaats waardoor er een telling ontstaat. Dezen moeten dan worden geijkt op de snelheiden afgelegde kilometer. Eerst zullen we de tripmaster zelf inbouwen en dan volgt de rest.

En af en toe hebben we tijd voor een beetje knutselwerk
Voor degene die zien dat we geen echte RS2000 neus hebben, klopt maar toch.....