Het is even stil geweest door drukte en een storing maar we gaan er weer vol tegen aan.
Gepland was om de Wartburg Rallye te rijden echter deze hebben we overgeslagen( kost wel wat punten in het kampioenschap). We hebben ons ongeschreven voor een Rally in Wiedenbruck namelijk de 31 ste uitvoering van de Reckenberg Rally 2012. De rally die wederom over verhard parcour gaat heeft wel een leuke bijkomstigheid namelijk een proef op een luchtmachtbasis van de
Engelsen op het landingsterrein.
VERTREK:
PARTY:
De technische keuring is wederom geen enkel probleem en we zijn dus klaar met de voorbereiding.
Omdat het te vroeg is om te slapen en het eigenlijk wel een vast gebruik is schuiven we aan aan de grill party die door de HRC-club wordt georganiseerd. Dit zijn dus niet alle rallyrijders maar alleen de leden van de Historic Rally Cup. Ook wij hebben versnaperingen en een kratje meegenomen om de gezelligheid een beetje stimulans te geven. Echter we moet de dag erna vroeg uit de veren om de proeven te verkennen dus op tijd naar bed. (na ja viel wel een beetje tegen, was iets later geworden maar moet ook eens een keer kunnen )
DAG VAN DE RALLY
Na een goed ontbijt halen we roadboeken op en kunnen we de notes gaan maken voor de proeven.
Ons hart begint al sneller te kloppen als we de eerste meters van het uitgezette parcour op de landingsbaan zien. Ok dat wordt lekker genieten. Na een uur of drie te hebben gereden en alle proeven te hebben opgenomen met de daarbij behorende notes kan de rally starten. Aardig detail van deze morgen is dat we nog nooit zo veel mobiele snelheidscontrole en laserguns hebben gezien.
Proef 1 Airbase:
Eindelijk staan we dan klaar voor de start. We zien al enkele bolides strepen trekken op het parcour.
Het is dus een afgbakene proef die middels oliedrums en linten is afgezet op de landingsbanen. Alles is redelijk breed gehouden zodat er veel ruimte is om eens lekker door te gassen.
We hebben deze proef op film staan dus veel meer hoef ik niet te zeggen:
FILM AIRBASE:
Mag rustig zeggen dat het een proef is die van de berijder de nodige energie vergt. Er moet hard gewerkt worden maar het is gewoonweg top om je zo op een baan te mogen uitleven.
Proef 2 Herzebrock
Een mooie proef van 6 km die we met een klein probleempje met een zeer goed tijd weten af te ronden. Ook als navigator kan je wel eens de weg kwijt raken. Als je de notes aan het lezen en je hebt even een moment dat je denkt dat het niet klopt probeer je zo snel mogelijk weer een punt terug te herkennen. Maar het was bijna einde van de proef en ben toen uit het geheugen gaan putten en we hebben op die manier samen de proef goed kunnen afronden.
Proef 3 Lintel
Lintel is een rondkoers waar we zogezegd de ronde 2 keer rijden. In deze proef is ook een jump bij een kruispunt. Zoals later op de dag zal blijken blijven jumps niet zonder risicos.
Ook deze proef hebben we weer vast kunnen leggen vanuit de auto. Tevens zijn we gefilmd en en zijn de beelden te zien in dit filmpje : Proef 3 Lintel
FILM LINTEL:
Proef 4 Mastholte
Ook dit is weer een "rundkurz" dus 2 keer rond rijden
Het gaat ook hier weer optimaal echter hier maak ik als navigator een klein foutje en draaien we een ronde te weinig maar zoals in het filmpje weer te zien is rijden we weer spectaculair.Proef 4 Mastholte We krijgen hier een minuut straftijd erbij, ligt dat nu aan die ronde die we te min zijn gereden of aan het feit dat we gestart zijn in de "lichtschranke" waar we zelf niks aan kunnen doen omdat we door de starter tot hier worden geleid en dan vanaf dat punt starten. Hierdoor vallen we ruim 20 plaatsen terug in het klassement
Proef 5 Herzebrock
We hebben nog geen enkel technisch probleem of stuurfout gehad. Het gaat dus allemaal heel goed
Ook op de verbindingsroutes gaat alles zonder dat we ons ook maar 1 keer verrijden waar we andere teams wel te vroeg hebben zien afslaan. We hebben Herzebrock al een keer gereden en kennen de proef nu al een beetje. Het gaat dus weer wat harder en de notes lopen nu weer perfect.
Proef 6 Lintel AFGELAST WEGENS ONGEVAL
We staan klaar voor de start met enkel wagens maar krijgen dan te horen dat de proef is afgelast.
Op de jump van deze proef is startnummer 2 met een BMW er zeer hard afgeklapt. De rijder is na de landing van de jump waarschijnlijk de maht verloren over de auto en is links tegen een boom gevlogen en daarna doorgetold. Door de stevige kooiconstructie en andere veiligsheidsvoorzieningen is de navigator gewoon kunnen uitstappen maar de berijder is helaas met een voetbreuk naar het ziekenhuis vervoerd. De klap is aan de bestuurderszijde geweest en de band heeft de carosserie naar binnen geslagen. Zover we weten is dit ook het enige wat tijdens de gehele dag is gebeurd. Bij een veld van 130 starters is er dus gelukkig geen tot zeer weinig schade gereden.
VOLGENDE RALLY
We kunnen weer blij zijn met een geslaagde dag. Helaas hebben we in proef 4 dus 1 minuut en 5 seconden (de tijd van de laatste rijder plus 1 minuut) erbij gekregen anders waren we met 2 seconden achter op de eerste ergens rond de 15-18 de plaats geeindigd.
Voor de volgende rallye hebben we ons reeds ingeschreven namelijk Bad Emstal op 13 oktober en de week erna zullen we als alles heel blijft ook onze eerste schotterrally rijden.