Wat moet een Naviagator allemaal
doen?
Regels en
Richtlijnen
Navigeren op
wegvakken
Timing
Controleprocedure
Het opnemen van uw Juiste
tijd
Soorten
controles
Stage Start
Routine
Co-Driver's
Equipment
Co-Drivers Verantwoordelijkheden
On Stage - Het lezen van de kaart
Pacenotes
Enkele veel voorkomende Pacenotes Regelingen
Mutaties Schema
De dienstregeling en service
Verder lezen
Wat doet de bijrijder ?
Van een goede co-driver wordt verwacht dat hij alle dingen voor
alle mensen doet. Op een rally, de bijrijder is verantwoordelijk
voor:
- Het begrijpen van alle regels en richtlijnen
- Navigeren tussen de klassementsproeven
- Het waarborgen van de Rally. Hij houdt zich aan de juiste
tijdschemas
- Het lezen van de kaart of Pace-Toelichting voor de bestuurder
op de klassementsproeven
Daarnaast is in kleinere teams zonder een aparte
coördinator de co-driver normaal gesproken verantwoordelijk voor de
organisatie van het hele team, zowel vóór als tijdens het
evenement.
Het is belangrijk te beseffen dat een rally bestaat uit 2 gedeeltes namelijk de klassementsproeven (het competitieve gedeelte), die met elkaar verbonden
zijn met niet-concurrerende wegvakken de openbare weg dus. De hele rally volgt een strikte
route en tijdschema. Hoewel het vrijwel onmogelijk om te verdwalen of om timing
fouten op de klassementsproeven, is het zeer gemakkelijk voor een co-piloot om
deze fouten te maken op de openbare weg. Zelfs als een bestuurder snelste op
alle fasen is, kan een eenvoudige fout van de bijrijder zorgen voor een zware straf en dit kan voorkomen dat het team het evenement zal winnen.
Regels en Richtlijnen
Alle rally's worden beheerst door een aantal verschillende
regelingen:
- FIA jaarboek (International Events only)
- MSA Jaarboek (Nationale Evenementen only)
- Kampioenschap van de Verordeningen (specifiek voor elk
kampioenschap)
- Bijzonder Reglement (specifiek voor elke gebeurtenis)
- Final Instructies en amendementen (specifiek voor elke
gebeurtenis)
De regelgeving zal worden onderverdeeld
in twee categorieën:
- Technisch Reglement - deze bepalen welke aanpassingen moeten
of kunnen worden aangebracht rallyauto - hetzij voor de prestaties
of veiligheid
- Sporting Regulations - die bepalen hoe de puntentelling,
straffen etc. zullen worden toegepast en welke regels op het onderhoud, de
timing enz. worden toegepast.
De FIA en MSA Jaarboeken zijn de algemene voorschriften
die alle vormen van autosport te dekken. Het is alleen nodig om te begrijpen
die onderdelen die van toepassing zijn op de rallysport (bijv. artikel E, K en Q
van de MSA Jaarboek).
Men ontvangt een MSA Jaarboek bij het aanvragen van een licentie. Wil je een FIA-jaarboek zal je dit apart moeten bestellen (momenteel € 48). Alle informatie is ook beschikbaar (gratis)op de
website van de FIA ( www.fia.com
). Normaal
gesproken is de regelgeving voor Internationale evenementen zeer
gedetailleerd en hoef niet het FIA jaarboek te bestellen.
Navigeren op wegvakken
Het Roadbook bepaalt de route tussen de diverse fasen
met behulp van schema's van de kruispunten en de afstanden tussen hen.
Merk op dat
niet alle
kruispunten kunnen worden weergegeven in het roadbook - op kruispunten die niet
worden weergegeven, moet u rechtdoor.
Top Tip: Hoewel het mogelijk is om de route te volgen met
slechts het roadbook en de dagteller, is het raadzaam om uw route ook te volgen op
een kaart. Hiermee wordt voorkomen dat een klein probleem - zoals het
missen van een overgang, de tripmeter kan stuk gaan enz. - een grote ramp kan veroorzaken.
Markeer de hele
rally route op 1:50000 kaarten voordat u begint. Maar vertrouw niet alleen op de
kaart, het roadbook kan aanvullende informatie geven zoals Controle locaties.
Timing
Top Tip: Controleer of uw startnummer is opgenomen op
elke kaart - soms wordt dit al er op gedrukt, soms moet je het er zelf op schrijven.
Elk traject heeft een "Target Time" die ermee verbonden is.
De bemanning
moet zich melden bij de controle aan het eind van de sectie op het juiste moment
("tijdig") - je zult worden gestraft als je te vroeg of te laat bent. Je moet zelf bereken wat je eindtijd is door het toevoegen van de Target Tijd aan de starttijd voor de
sectie.
Top Tip: De tijd-kaart bevat altijd het doel voor elke proef. Als
er sprake is van strijd met het roadbook, dan zal de tijd-kaart correct zijn.
Een lichte complicatie is dat er twee soorten
timing zijn:
Target Timing
wordt gebruikt voor de meeste Britse evenementen. Elke Time Control wordt beschouwd
als het begin van de volgende paragraaf. Dit betekent dat je moet werken op de tijd van de volgende controle maar echter door het toevoegen van de Target Tijd bij je Stage FINISH tijd.
International Timing
is waar je stage start tijd wordt gebruikt voor een volledige sectie, die het
podium en die van het traject volgende zal omvatten. Hier wordt bijgeteld de tijd van de fase
afwerking die voor het doel van de gebeurtenis, maar niet gebruikt om traject te
berekenen. Je
moet werken op de tijd van de volgende controle door het toevoegen van
de Target Tijd bij je Stage START tijd. Dit betekent dat hoe sneller je op
het podium, hoe meer tijd je moet nemen op uw traject.
Op beide Target Timed en internationale Timed evenementen,
kunnen sommige wegvakken (bijvoorbeeld de route naar de eerste fase) niet worden
voorafgegaan door een Special Stage. Op deze secties zijn beide timing systemen
identiek.
Enkele andere secties (bijv. Service Areas) kunnen worden
aangemerkt als wegvakken. U kunt een Target Time krijgen, zeg 30 minuten om
een zeer korte afstand te reizen, zodat u genoeg tijd heeft om te servicen.
U kunt ook op een gegeven controle (normaal gesproken de
controles aan de uitgangen van service gebieden en hergroeperingen) geen target time krijgen van de organisator maar dient u op de hoogte te zijn van uw tijd van bijv. bij de Service in-controle
Indien u te vroeg inboekt bij een Time Control, zult u
worden bestraft (meestal 1 strafminuut per minuut te vroeg).
- Sommige gebeurtenissen gaan niet ten koste van je als je te laat inboekt bij een Time Control. De vertraging kan worden
toegevoegd als algemene "vertraging"
- Elk evenement zal definiëren een "Maximum Toegelaten Overschrijding"
(MPL - meestal 15 of 30 minuten). Als uw totale "te laat komen" boven deze tijd komt, wordt u
uitgesloten.
- Soms evenementen "resetten" uw totale "vertraging" op nul
op bepaalde punten (bijvoorbeeld bij een hergroepering).
- U kunt uw algemene "vertraging" niet verminderen door vroeger in te boeken op klassementsproeven
Top Tip: tijdkaarten zijn meestal alleen gemaakt van dun
karton. Door uw tijdkaart aan te hechten aan een klembord zal het makkelijker zijn voor de marshals om het te hanteren.
Controleprocedure
Er wordt telkens controle aangelegd op soortgelijke wijze.
Voor de
"Arrival Control" is er een bord met een afbeelding van een klok, op een gele
achtergrond, als waarschuwing dat men voor een tijd controle is. (In het algemeen 25m) Op het startpunt wordt hetzelfde beeld van een klok op een bord, dit keer met
een rode achtergrond, weergegeven.
Tijd controles voor podia zal altijd beginnen met een
"Aankomst Control" als hierboven. Dan zal er een bord met een vlag diagram in een cirkel op
een rode achtergrond zijn. Dit toont de startfase. De werkelijke start tijd wordt
geregistreerd door een marshal op de tijd-kaart.
Zodra u heeft geboekt in de aankomsttijd Control, bent u in
'dode tijd'. Normaal gesproken zal de Start-marschal u binnen
1 tot 3 minuten laten beginnen, maar soms kan het veel langer duren door vertragingen. U hoeft zich hier geen zorgen over te
maken.
De afwerking van het finish is gemarkeerd met een bord met
een geblokte vlag op een gele achtergrond, die waarschuwing van de vliegende finish geeft 100 meter als afstand aan. De "vliegende finish" is vergelijkbaar met een geblokte vlag op een rode achtergrond, er zal op
dat moment je tijd door middel van het officials met een tijdmeting de tijd worden opgenomen.
(niet stoppen bij de Flying
Finish!)
Over het algemeen zal het aftellen in afstand volgen met 3-2-1 om u te
vertragen en om zodoende de tijd controle aan te duiden, die wordt gekenmerkt door een stop bord op een
rode achtergrond. Hier is een marshal die de tijd op uw tijdkaart zal schrijven nl de tijdsaanduiding die je hebt gekregen toen je voorbij de vliegende finish kwam.
Soms is het einde van elke zone gekenmerkt door een plaat
met een gele of beige cirkel en drie zwart dwarslijnen over het algemeen 50 verder dan de marschal van de tijdmeting.
Er zijn beperkingen voor eventuele service welke gedaan mag worden na "finish", het is heel belangrijk om ook dit te noteren.
Zo kan u een
lekke band, wel met toestemming, tussen de aankomst-controle en de tijdwaarnemer wisselen, maar je hebt een maximaal 5 minuten om dit te doen.
Het opnemen van uw Juiste tijd
Het is toegestaan om de controle in te voeren tijdens uw
"minuten" of de minuten voorafgaand aan het. Bijvoorbeeld, als je om 08:45 moet vertrekken, kan je de controle invoeren op 08:44:00 en verder gaan naar de start. Gebruik het gele bord niet voor die tijd. Echter
hand je tijd kaart niet over voordat de tijd van 08:45:00 verstreken is.
Er zijn strikte regels voor gedrag in de
controlezone:
- De check-in procedure begint op het moment het voertuig de tijd controlezone entry-teken (geel bord)in rijdt
- Tussen de arrivel zone en de werkelijke tijd controle,
wordt de bemanning verboden om te stoppen,
of te rijden op een abnormaal lage snelheid
- Het klokken van de tijd kaart kan alleen worden uitgevoerd
als de twee bemanningsleden en de auto in de controle zone zijn dus in de directe
omgeving van de controle tafel
- De check-in tijd komt overeen met het exacte moment waarop
een van de bemanningsleden de tijdkaart overhandigt naar de Controle
Official (Marshal)
- Vervolgens, met de hand of door een afdruk inrichting worden merktekens op deze kaart aangebracht met de werkelijke tijd waarop de kaart werd ingediend
- Het doel van de check-in tijd is de aankomsttijd te verkrijgen door de tijd die nodig is om het traject te voltooien op te tellen bij de starttijd voor deze sectie.
Top Tip: Het is uw
verantwoordelijkheid om ervoor zorgen dat u de juiste tijd krijgt op uw tijd
kaart. Zelfs
als dit betekent dat je uit je auto moet stappen en moet lopen naar de
marschal!
Soorten controles
- Main Controls (Start, Finish)
- Time Control
- Stage Aankomst & Start
- Stage Finish
- Passage Controls
- Hergroeperen Controle
Stage Start Routine
- Zorg dat u de juiste set van pacenotes heeft voor de klassementsproef.
- Zet radio en mobiele telefoons uit, ze kunnen de
intercom verstoren tijdens de etappe.
- Controleer of beide helmen goed zijn bevestigd
- Controleer beide gordels goed zijn bevestigd en goed vast
zitten
- Zet dagteller op nul
- Stel stopwatch op nul
- Controleer of de brandblusser is ingeschakeld (brandblusinstallatie)
- Vertel de chauffeur een beetje over de proef, met name
het eerste deel
- Herhaal de Marshal's countdown
- Start de stopwatch/countdowntimer
Top Tip: schrijf
"Brandblusapparaat" in je roadbook net na de eerste controle, in het geval je
vergeten bent om uw brandblusser in te schakelen voor de start van het
evenement.(brandblusinstallatie)
Co-Driver's Equipment
- Helm
- Race Overal
- Neck Brace
- Trip Meter (calibrated!)
- Voetensteun
- Kaartleeslamp
- Zitpositie.
- Gordels
- Pace notebooks
- Co-Driver Tassen
- Intercom
Co-Drivers Verantwoordelijkheden
Tot zes maanden Voorafgaand aan een
evenement
Als u tevreden bent dat het evenement voor u geschikt is en
de auto dan:
- Stuur het officiële inschrijfformulier (meegeleverd met de
Regeling), samen met labels, foto's indien nodig, en de betaling!
- Nauwkeurig invullen van het inschrijfformulier, en behoud ook een kopie exemplaar
- Let op het tijdschema voor het evenement - start locatie,
rally hoofdkwartier, enz.
- Boek accommodatie voor de hele crew voor zowel de
verkenningen en de rally periode, idealiter op Rally HQ, of in de buurt.
Zorg ervoor dat
uw boeking is juist, zoals juiste aantal kamers voor de juiste data, als lokale
accommodatie vullen zeer snel. Bevestig alle boekingen schriftelijk en bewaar een kopie
van de bevestiging.
- Maak een grondige studie van het Bijzonder Reglement want
zij zullen u zal alle informatie die u zal in de aanloop nodig hebt tot aan de
rally
- Zorg ervoor dat u zich bewust bent van de timing en het boetesysteem . Als u vragen heeft, contact opnemen met de organisatoren of opheldering bij de eerste gelegenheid. De sancties zijn opgenomen in het reglement.
Binnen een maand na de Rally
Driver Briefing: Korte uw chauffeur over de details van de
rally, met inbegrip van
- Aantal proeven
- Lengte van proeven
- Aard van het oppervlak wordt u rijdt. Dit is essentieel om ervoor te
zorgen dat u de juiste aantal en type banden heeft.
Publiciteit: Start de publiciteit machine rollen.
Dit is
essentieel als u momenteel een sponsor heeft, of op zoek bent naar een sponsor. Stuur regelmatig pre-event
persberichten, met foto's indien mogelijk, aan alle lokale en nationale kranten,
waarin prestaties, enz.
Papierwerk
De laatste instructies en eventuele bulletins worden
meestal verstuurd door de organisatoren in deze tijd, en het is in dit stadium
dat de bijrijder verantwoordelijkheden echt van kracht worden.
- Zorg ervoor dat alle papierwerk ontvangen, volledig en
correct is, met inbegrip van de erkenning van binnenkomst
- Organiseer rally autoverzekering indien nodig
- Communiceer eventuele wijzigingen in het Bijzonder
Reglement voor het hele team. Deze zullen worden gepubliceerd door de organisatoren in de
laatste instructies.
- Maak een verloop Schema voor het hele team.
- Bereid Onderhoudsschema
- Verzamel al de nodige documentatie die relevant zijn voor
de auto, uzelf en de rally
- Controleer de deelnemerslijst en noteer uw startnummer voor
de rally.
Informatie over het evenement
Samen met de laatste instructies,neemt u ook in ontvangst de Road Books & Service Boeken, of u kunt ze ophalen bij Inchecken.
Bestudeer deze
zeer zorgvuldig, pagina voor pagina, met de nadruk belangrijke informatie (en
het controleren op fouten).
Het Road Book zal bevatten:
- Route kaarten met locaties en tijden voor elke controle
- Afstanden tussen de controle en de tijd die tussen elke
- Route kaarten gedefinieerd door Tulip diagrammen, waarin de
juiste rally route
De Service Book zal bevatten:
- Service gebied locaties en schema's
- De afstand en tijd tussen elke
servicegebied
On Stage - Het lezen van de kaart
Sommige gebeurtenissen zijn "blind". U bent niet de kans gekregen om te
oefenen of de klassementsproef mag niet worden verkend, er is alleen beschikbaar wat er in het roadbook staat. U bent echter wel toegestaan om
1:25000 kaarten te gebruiken (of 1:50000, maar deze zijn veel minder
nauwkeurig).
Top Tip: Markeer de Stadia op de kaart met behulp van een
enkele oranje lijn naar beneden de werkelijke weg. Gebruik niet de road-rally techniek
van het tekenen van een lijn langs de weg. Alleen als je voorzichtig bent en niet
alle details van de route wist zal dit veel gemakkelijker zijn om op snelheid te
zien in een rally auto.
Top Tip: Als je de proef op de kaart te controleert,
kijk dan naar elk knooppunt in het roadbook. Als de kruising er anders uit ziet in het roadbook dan op
de kaart, dan zal het roadbook meestal correct zijn. U kunt deze informatie en andere
informatie die door de organisatoren is gegeven op uw kaart aantekenen, maar je moet niet hier eventuele aanvullende informatie opschrijven omdat dit zou
kunnen worden beschouwd als "pace-notes"
Met wat oefening kun je gebruik maken van deze kaarten om
veel informatie over de weg voor u om uw chauffeur te geven, maar je kunt nooit
zeker zijn dat de kaarten 100% nauwkeurig zijn.
Pacenotes
Pacenotes zijn een beschrijving van de rally fase, in steno
vorm. Deze
afkorting houdt rekening met bochten, snelheid van aanpak, afstanden, hobbels,
knooppunten, etc. Opgesteld door de crew samen, deze worden voorgelezen door de
bijrijder aan de chauffeur, vooruitlopend op elke hoek of afstand, zodat hij kan voorbereiden in welke hoek de bocht ligt en welke maximumsnelheid bereikt kan worden.
Het reglement zal u aangeven of er gecontroleerde verkenningen zijn. Deze controle kan de vorm aannemen van konvooi, dat wil
zeggen de organisatoren bepalen wanneer je door de proeven kan. Of ze beperken het aantal
keren dat u kunt gaan door de proeven, maar u wel kunt kiezen wanneer je gaat.
Enkele veel voorkomende Pacenotes
Nummers 1-9
Het aantal is ongeveer gelijk aan de buighoek in graden.
(Bijv. een "5"
50 °, een "9" 90 °)
Hier is een voorbeeld van een pagina van pacenotes
met de 1-9 systeem.
Nummers 7-1
Het aantal is ongeveer gelijk aan de juiste versnelling
voor elke hoek
Nummers 1-6
Beschrijvende
Om het voor beginnende rallrijders in historisch rallys nog makkelijker te maken mede als men iets voorzichtiger rijdt kan je in plaats van de 9 verdeling ook een 3 verdeling maken 1 uur, 2 uur en 3 uur, en hairpin. Daarmee wordt er een redelijk beeld van de bocht geschetst en je kunt met + of - gradaties aangeven. Dan heb je een heel eenvoudig systeem welk zowel voor rijder als navaigator al goed werkt en gemakkelijk te interpreteren is. Bovenstaande notes met de 9 schaal zijn dan ook voor de gevorderde rallyrijders.
Uiteraard zijn er dan ook nog de benamingen voor een grote hobbel in de weg bijvoorbeeld jump
en kan je natuurlijk ook aangeven of het een grote bocht , of de bocht zich doet vernauwen etc en kun je ook obstakels aangeven of gevaarlijke punten extra aanduiden
Benamingen die bijvoorbeeld veel voorkomen en worden gebruikt hier dan het systeem met beschreven bochten en geen nummers:
Just
direction (fastest corner) L R = links of rechts snelste bocht dus bijvoorbeeld ook R1-
Easy EL ER
Fast FL FR
Fast
Mid FML FMR
Mid or
Medium ML MR
Kay KL KR
Square SqL
SqR
Haipin HpL HpR
Acute
(slowest corner) AcL AcR
All grades
of corners are given before direction. Open (Op) is sometimes used to indicate
a faster corner than normal.
Straights
Information
Note
Into. Short
distance -->
And.
Distance up to 20 or 30 yards +
Distance in
yards between objects Even numbers up to 100 (40, 60, 80, 100), odd numbers
over that 130, 150, 170
Some
distances from start of stage is given in miles, together with level in
roadbook 3/2.2
Cautions -
warnings
Information
Note
Caution !
Danger !!
Big Danger
!!!
Crest/brow
Information
Note
Bump Bmp
Flat crest
C with small circle on top
Crest going
light C
Crest with
bump C bmp
Crest with
small jump C jmp
Big jump
Big Jmp
Linked
corners
Information
Note
Corner is
opening up at exit <
Corner
tightens >
Corner
double tightens >>
Over
Information
Note
Over /
Miscellaneous
Information
Note
B
ridge Br
Junction
Jnct
Junction
where you turn TURN
Gravel Grvl
Sudden,
comes up quickly Suddn
Tight/narrow
Tyt
Very V
A line
under a number of symbols means that they should be read quickly and together,
to let the driver know what is coming up in good time. Also to emphasise a
note.
Je kunt dit natuurlijk ook vertalen in nederlands
Wij gaan zelf beginnen met een simpele nederlandse versie die we even makkelijk hebben gehouden, naarmate de tijd vordert zal deze wel worden aangepast en lopen we tegen de problemen aan die andere al lang hebben getekkeld.
RD=Rechtdoor
R=rechts
L=links
L1 = links 1
L2 = links 2
L3= links 3 dus 90 graden haaks
Met -of + kan de boscht gevarieerd worden R1+ is iets meer als 1
HPL = hairpin links
opend=weg wordt breder na bocht
versmald= weg wordt smaller na bocht
OL1= open links1 ruime bocht
==>=Rechtstuk
======>=lang rechtstuk volle snelheid
→into (volgt elkaar kort op, gaat over in)
Lichte jump of LJ=licht jump
jump of J= jump
zware jump of ZJ= zware jump
KR=Kruising
rotonde= rotonde
over=over
Brug=brug
Greffel= Greffel
!= let op
!!= extra voorzichtig
!!!= extra voorzichtig extreem risico ( met beschrijving van het risico)
Kuil = kuil
Diepe kuil=diepe kuil
_____ = onderstrepen, aan elkaar vast doorlezen bochten/situaties volgen elkaar kort op
start=start
F200=200 meter voor finish
Voorbeeld notes in engels met afstanden:
MC1 100 KL2 100 KR2 200 SQL 100 KR4 50J!→R2+ (D/C!) 100 +SQR 400 F→CR→KL4 100 MC2
Translation:
- From Main Control 1 (start), 100 metres straight to a kink left, severity 2
- 100 metres, kink right severity 2
- 200 m, square left (90°)
- 100 m, kink right severity 4
- 50 m, Jump (caution!) into immediate right hand bend severity 2 tightens (caution, don't cut [the corner, due to hazard on the inside]!)
- 100 m, oversquare right
- 400 m, flat (maximum speed) into crest into kink left severity 4
- 100 m to Main Control 2 (finish
voorbeeld in onze eigen nieuwe notes
start 100 L1 100 R1 200 L3 100R2 50 J!→R1 versmald ! niet snijden. en zo verder
Top Tip: Wat is het beste systeem
van pacenotes? Er is geen "beste" systeem - het is heel erg een persoonlijke
voorkeur. Ze zeggen dat, als je helemaal niet zeker bent over welk systeem te
gebruiken, de meeste mensen "nummers" systemen gemakkelijker te leren vinden en
het 1-9 systeem is waarschijnlijk de makkelijkste en meest
voorkomende.
Let op: Veel chauffeurs maken gebruik van termen als
"plus", "min", "en" en "in". Toch kunnen deze verschillende dingen
betekenen!
Bijvoorbeeld een hoek beschreven als "Right 9 plus" kan
betekenen dat de hoek een beetje strakker is(langzamer) dan een
normale R9, of het is een beetje sneller dan een
R9.
Korte afstanden worden meestal omschreven als "and of en " en "into".
Sommige
bestuurders gebruiken "and of en" als een kortere afstand dan "into" want het is een korter
woord, anderen gebruik "and of en" als een langere afstand, omdat "into" hier beter op zijn plaats is
als je kijkt naar de betekenis van het woord.
Een ander verschil tussen de notes is, dat sommige mensen liever eerst de richting willen, dan is de R eerst (bv. Rechts 9), anderen geven de voorkeur aan de
tegenovergestelde dus eerst de hoek (bijv. 9 rechts).
In al deze gevallen is er geen "correcte" manier aan te duiden. (Hoewel de bestuurder
geloven dat hun systeem van notities de enige verstandige regeling is en niet kunnen
begrijpen hoe andere bestuurders iets anders
gebruiken).
Top Tip: Het duurt een lange tijd
om te leren hoe je goede Pacenotes moet maken. Oefen op de wegen in de buurt van
uw huis, maar u zult niet in staat om deze te oefenen op volle snelheid (tenzij
je een test parcour hebt).
Pace notes Boek
Voor het maken van notities moet je een geschikt
boek hebben. Er zijn boeken
met papier en bindingen ontworpen en beschikbaar maar u kunt ook een
notitie boek van uw lokale kantoorboekhandel gebruiken. Potloden zijn
nuttig omdat er tijdens het rijden veel bewogen wordt, net als een goede gum. Bij het schrijven van notities moet je streven naar een complete serie van notes op een lijn. Probeer de notes te splitsen bij bochten
die dicht bij elkaar zijn en geef ze weer in meerdere regels (of erger nog, op twee
pagina's) en dit voorkomt dat het teruglezen van de notes moeilijker wordt. Bijgaand een voorbeeld zoals wij zelf een voorblad hebben gemaakt
Top Tip: Probeer om je notities zo netjes mogelijk te maken tijdens de verkenningen. Sommige mensen maken ruwe notities
tijdens die dag en schrijven nette versies in de avond. Dit is tijdrovend en foutgevoelig
- het is veel beter als je in een keer goed kunt krijgen.
Top Tip: Schrijf de laatste regel met notes aan de onderzijde van de pagina en diezelfde regel ook aan het begin van de volgende
pagina. Dit
betekent dat u niet hoeft te stoppen met het lezen van de notes als u de pagina
omdraait en je ziet gauwer of je twee paginas omdraait. Wees wel zeer voorzichtig dat u de
notes niet twee keer doet voorlezen en kijk uit voor twee pagina's die beginnen
met dezelfde notes.
Top Tip: Altijd het aantal
pagina's nummeren in uw pace-notes. Een manier om dit te doen is het nummeren van de pagina's
van achteren naar voren - dus als de klassementsproef tien pagina's van pace-notes heeft, begin dan met pagina 10 en werk door naar achteren zodat de laatste bladzijde pagina
1 is. Elke
pagina van pacenotes is meestal iets minder dan een kilometer of bijvoorbeeld 2 kilometer, zo kan je bij het controleren
van het paginanummer ongeveer vertellen hoeveel kilometers er nog te zijntot aan het einde van de proef.
Top Tip: Vouwen op de hoek van
elke tweede pagina is een handige truc om te voorkomen dat u
twee pagina's in een keer omdraait.
Werk Schema
Een werk schema is een document opgesteld tijdig
voorafgaand aan het evenement. Het zal ervoor zorgen dat al het personeel de contouren van
het evenement krijgen, de duur en de locaties van het evenement, en de
timing doorkrijgen. Het betekent dat iedereen ook iedereen kent ook bij wisselingen van monteurs of anderen die helpen, en bij ongewone of onverwachte dingen snel "rampenplannen" kunnen worden gemaakt.
Zo een document bevat:
- Lijst van personeel, en pre-event adressen en
telefoonnummer
- Neem contact op met nummers van belangrijke locaties op het
evenement, bijvoorbeeld HQ
- Reisbewegingen, vluchttijden, ferry tijden, aankomsttijden
voor elk lid van het team
- Gegevens van het hotel, data, en kamer toewijzingen
- Specifieke eisen voor welk team welke kleding te dragen
- Plannen / kaarten van steden / keuring /
HQ locaties gemarkeerd
- Parkeerplaats voor een aanhangwagen, service parken
gemarkeerd
- Autohandelaar of eigen gemarkeerde werkplaats
- Een kort routeoverzicht van het evenement voor de banden planning
& voorbereiding
- Alle andere items die relevant zijn voor uw
team
De dienstregeling en service
Een Service schema is een document om ervoor te zorgen
dat alle bemanningen die betrokken zijn bij de feitelijke werking van een
ploeg tijdens een evenement zich bewust zijn van waar ze zouden
moeten zijn, hoe laat ze zijn toegewezen, en welke specifieke belangrijke taken
moeten worden uitgevoerd op dat moment . De lijst kan worden gemaakt door
een coördinator, indien beschikbaar, anders is de beste persoon meestal de
bijrijder.
De belangrijkste reden voor de voorbereiding van uw eigen
dienstregeling is te zorgen voor de informatie consistent is van evenement tot
evenement.
Top Tip: Schrijf alle belangrijke
informatie (beschikbare tijd, brandstof enz. te verlaten) van de dienstregeling
op de juiste plaats in je roadbook, zodat u altijd de informatie hebben wanneer
je het nodig hebt. (Een stempel kan ook:)
Het rijschema moet meestal de volgende informatie
bevatten:
- Personeel en auto details voor hele team
- Gsm-nummers en Radio roepnamen
- Lijst van de klassementproeven met afstanden en locatie van de
belangrijkste service punten.
- Kopieën van alle relevante informatie (bijvoorbeeld
Organisatoren diagram of Service Areas)
- Samenvatting van de regels
- Details van elk Service Punt
Voor elke Service Punt, moet u onder
andere:
- Punt nummer (als referentie)
- Crews / Voertuigen die nodig zijn
- Positie / Locatie (met schets kaart indien nodig)
- Kaart Referentie
- Beschikbare tijd
- Benzine welke nodig is
- Eisen
- Aantal kilometers naar de volgende proef
- Eventuele aanvullende opmerkingen
- Details van Volgende Service punt voor servicemonteurs
Bij de berekening van Service tijd, te baseren op uw timing:
- Ca. 60 mph gemiddelde voor de Klassementsproef
- Ca. 37 mph gemiddelde van de openbare weg
- Voeg 3 minuten bij de tijd aan het einde van de fase
- Voeg nog eens 3 tot 5 minuten erbij voor vertragingen bij de
aankomst, en om de controle van de volgende proef af te dekken
Vervolgens kunt u in deze tijden rekening houden met
openbare weggedeeltes waaronder bebouwde gebieden of delen van een snelweg in zitten. Altijd de service tijd herberekenen als er daadwerkelijk op het evenement dingen veranderen
Bereken de brandstof, bijvoorbeeld baseer uw verbruik op:
- Ca. 1,5 km per liter voor de klassementsproef
- Ca. 3 km per liter voor de openabre weg
- Voeg ongeveer 10 liter toe om enige marge
te geven
Top Tip: Het is vaak wenselijk om
net voldoende brandstof mee te nemen tot aan het volgende service punt,
maar voor het geval uw serviceploeg het niet redt om tijdig te komen tot bij de volgende
onderhoudsbeurt, heeft u een groot probleem.Het kan ook zijn dat je geen tijd hebt om bij te tanken .
Nu is het wel meetsal in de historische rallys zo dat er op een centrale plek service wordt gegeven waardoor monteurs niet meer hoeven te rijden.
Wees echter voorzichtig met het gewicht
van de auto met te veel brandstof.
Houd een monteurs bijeenkomst voorafgaande aan het evenement,
waarbij de belangrijkste punten van het evenement snel worden doorlopen, en
zorg dat elke persoon zijn specifieke taken begrijpt.
In het bijzonder erop toe zien dat de "no-go" zones worden
gemarkeerd . Je wilt niet worden uitgesloten bij
het evenement, door het gedrag en de acties van uw service
crew.
Misschien nog even leuk om te weten, mocht de rallycoureur uitvallen en niet meer zelf kunnen rijden, maar wel nog in de auto me kunnen, dan zou het team mogen beslissen om de navigator te laten rijden (uiteraard mist in bezit van rijbewijs want een navigator mag al vanaf 13 jaar meedoen). Dus eigenlijk nog een taak ...... die volgens mij niet veel voorkomt......helaas
EINDELIJK ...
De rallycoureur moet dit allemaal natuurlijk ook weten maar het zijn zorgen om dit om te zetten op de weg met veel PK's, soms natte gladde wegen dan weer modder of sneeuw en natuurlijk ook wel op zonnige dagen.
Als ze dan geluk hebben (of heel goed zijn ) om een prijs op
prijsuitreiking te winnen, dan moeten ze ervoor zorgen om de ceremonie bij te wonen.
En laat dan altijd de chauffeur de eerste stap op het podium doen!
Mochten er in dit verslag foutieve beoordelingen of uitspraken zitten horen wij dat graag
Veel succes