woensdag 22 februari 2012

Vesnellingsbak /brandstofleidingen en pomp /verlichting

Tja eigenlijk vrij gepland ...... maar kunnen het niet laten,

Toch weer begonnen met wat werken aan de rallywagen. Eerst eens de benzine uit de tank halen zodat we daarna de oude leidingen verder kunnen aanpassen. De leidingen naar de 2 brandstofpompen zijn natuurlijk niet origineel dus alles met voorzichtigheid losgemaakt. De koperen t-stukken even zuiver gemaakt en daarna even snel met primer en lak in een kleurtje gezet, ziet er weer gelijk beter uit en is ook maar 5 minuten werk als alles los ligt. Daarna weer alles in elkaar zetten.
Bijgaand even een foto van voorheen en erna .




Alle klemmen en stukken leiding vernieuwd en koper leiding even kleurtje gegeven( bak onderin ook even in primer gezet)



Verder hebben we vandaag de versnellingsbak redelijk weer in elkaar gezet. We hebben van de oude bak de onderste as genomen om daar een hulpgereedschap van te maken. Deze hebben we ingekort en zodoende kunnen we de ondeste as compleet erin leggen, de hoofdas erdoor schuiven en dan de onderste complete as weer naar boven trekken. en de originele borgas erin kloppen.  Dit hebben we dan ook voor de volgende keer als de bak uit elkaar zou moeten. Onder in de bak zit een magneet om ijzervijlsel uit de olie van het schakelen en slijtage die dan onstaat. Ook deze weer goed zuiver gemaakt. 
onderste as en naaldlagers
INFO OVER VERSNELLINGSBAK MET RECHTE VERTANDING: Bij versnellingsbakken wordt ook bij het rallyrijden vaak gebruik gemaakt van tandwielen met rechte vertanding. Dit wordt gedaan omdat deze veel meer vermogen aan kunnen.  Deze zijn vaak 100% sterker .Tandwielen met schuine vertanding zitten in een versnellingsbak van een normale auto, deze zijn stil. Een rechte vertanding maakt een hoop herrie, maar daar geeft een rallyrijder niets om. Er kunnen in deze bak tandwielen worden gewisseld om overbrengingsverhoudingen te kunnen aanpassen  echter zal dit meer op circuits gedaan worden.


bijna alle onderdelen weer eirn

Verder ook gestart om een nieuwe kabelstreng aant e leggen voor de extra stralers die op de auto komen. Dus compleet nieuwe voeding met degelijke stekkerverbinding en niet met steekstekkertjes.


voorbereiding plek waar stekker wordt geplaatst, gat is geboord met de twee kleinere bevestingsgaten

en zo ziet de insteekstekker er dan uit , deze moet dan nog in de carrosserie gebouwd worden


Tevns aan de binnenzijde van de auto aan de navigator kant de beugels geplaatst voor een extra looplamp, een map op de deur gemaakt voor papieren in te doen en de beugel om de deur dicht te trekken ook om gezet. Foto volgt.

Even makkelijk voor ons zelf om kleurcoderingen te fotograferen en als naslagwerk hier er bij te zetten. Links en rechts is vanuit binnenauto

rechts geel en rood 1+2, bruin/groen vrij




links blauw en rood 3+4



Zelfdenkende Van radaitor:


  Oude stekker ventilator kleurcodering

zondag 19 februari 2012

Werk van een rally navigator

Bijgaand een beetje een overzicht van wat er allemaal speelt tijdens een rally voor een navigator maar ook andere zaken die geregeld dienen te worden. Het zal niet geheel toegeschreven zijn op Historisch rally rijden maar geeft wel voldoende informatie om te weten wat je allemaal tegenkomt.

Wat moet een Naviagator allemaal doen?

Regels en Richtlijnen
Navigeren op wegvakken
Timing
Controleprocedure
Het opnemen van uw Juiste tijd
Soorten controles
Stage Start Routine
Co-Driver's Equipment
Co-Drivers Verantwoordelijkheden
On Stage - Het lezen van de kaart
Pacenotes
Enkele veel voorkomende Pacenotes Regelingen
Mutaties Schema
De dienstregeling en service
Verder lezen
  



Wat doet de bijrijder ?

Van een goede co-driver wordt verwacht dat hij alle dingen voor alle mensen doet. Op een rally, de bijrijder is verantwoordelijk voor:
  • Het begrijpen van alle regels en richtlijnen
  • Navigeren tussen de klassementsproeven
  • Het waarborgen van de Rally. Hij houdt zich aan de juiste tijdschemas
  • Het lezen van de kaart of Pace-Toelichting voor de bestuurder op de klassementsproeven
Daarnaast is in kleinere teams zonder een aparte coördinator de co-driver normaal gesproken verantwoordelijk voor de organisatie van het hele team, zowel vóór als tijdens het evenement.

Het is belangrijk te beseffen dat een rally bestaat uit 2 gedeeltes namelijk de klassementsproeven (het competitieve gedeelte), die met elkaar verbonden zijn met niet-concurrerende wegvakken de openbare weg dus. De hele rally volgt een strikte route en tijdschema. Hoewel het vrijwel onmogelijk om te verdwalen of om timing fouten op de klassementsproeven, is het zeer gemakkelijk voor een co-piloot om deze fouten te maken op de openbare weg. Zelfs als een bestuurder snelste op alle fasen is, kan een eenvoudige fout van de bijrijder zorgen voor een zware straf en dit kan voorkomen dat het team het evenement zal winnen.

Regels en Richtlijnen

Alle rally's worden beheerst door een aantal verschillende regelingen:
  • FIA jaarboek (International Events only)
  • MSA Jaarboek (Nationale Evenementen only)
  • Kampioenschap van de Verordeningen (specifiek voor elk kampioenschap)
  • Bijzonder Reglement (specifiek voor elke gebeurtenis)
  • Final Instructies en amendementen (specifiek voor elke gebeurtenis)

De regelgeving zal worden onderverdeeld in twee categorieën:
  • Technisch Reglement - deze bepalen welke aanpassingen moeten of kunnen worden aangebracht rallyauto - hetzij voor de prestaties of veiligheid
  • Sporting Regulations - die bepalen hoe de puntentelling, straffen etc. zullen worden toegepast en welke regels op het onderhoud, de timing enz. worden toegepast.
De FIA ​​en MSA Jaarboeken zijn de algemene voorschriften die alle vormen van autosport te dekken. Het is alleen nodig om te begrijpen die onderdelen die van toepassing zijn op de rallysport (bijv. artikel E, K en Q van de MSA Jaarboek).
Men ontvangt een MSA Jaarboek bij het ​​aanvragen van een licentie. Wil je  een FIA-jaarboek zal je dit apart moeten bestellen (momenteel € 48). Alle informatie is ook beschikbaar (gratis)op de website van de FIA ( www.fia.com ). Normaal gesproken is de regelgeving voor Internationale evenementen zeer gedetailleerd en hoef niet het FIA jaarboek te bestellen.

Navigeren op wegvakken

Het Roadbook bepaalt de route tussen de diverse fasen met behulp van schema's van de kruispunten en de afstanden tussen hen. Merk op dat niet alle kruispunten kunnen worden weergegeven in het roadbook - op kruispunten die niet worden weergegeven, moet u rechtdoor.
Top Tip: Hoewel het mogelijk is om de route te volgen met slechts het roadbook en de dagteller, is het raadzaam om uw route ook  te volgen op een kaart. Hiermee wordt voorkomen dat een klein probleem - zoals het missen van een overgang, de tripmeter kan stuk gaan enz. - een grote ramp kan veroorzaken. Markeer de hele rally route op 1:50000 kaarten voordat u begint. Maar vertrouw niet alleen op de kaart, het roadbook kan aanvullende informatie geven zoals Controle  locaties.

Timing

Top Tip: Controleer of uw startnummer is opgenomen op elke kaart - soms wordt dit al er op gedrukt, soms moet je het er zelf op schrijven.
Elk traject heeft een "Target Time" die ermee verbonden is. De bemanning moet zich melden bij de controle aan het eind van de sectie op het juiste moment ("tijdig") - je zult worden gestraft als je te vroeg of te laat bent. Je moet zelf bereken wat je eindtijd is door het toevoegen van de Target Tijd aan de starttijd voor de sectie.
Top Tip: De tijd-kaart bevat altijd het doel voor elke proef. Als er sprake is van strijd met het roadbook, dan zal de tijd-kaart correct zijn.
Een lichte complicatie is dat er twee soorten timing zijn:












Target Timing wordt gebruikt voor de meeste Britse evenementen. Elke  Time Control wordt beschouwd als het begin van de volgende paragraaf. Dit betekent dat je moet werken op de tijd van de volgende controle maar echter door het toevoegen van de Target Tijd bij je Stage FINISH tijd.
International Timing is waar je stage start tijd wordt gebruikt voor een volledige sectie, die het podium en die van het traject volgende zal omvatten. Hier wordt bijgeteld de tijd van de fase afwerking die voor het doel van de gebeurtenis, maar niet gebruikt om traject te berekenen. Je moet werken op de tijd van de volgende controle door het toevoegen van de Target Tijd bij je Stage START tijd. Dit betekent dat hoe sneller je op het podium, hoe meer tijd je moet nemen op uw traject.
Op beide Target Timed en internationale Timed evenementen, kunnen sommige wegvakken (bijvoorbeeld de route naar de eerste fase) niet worden voorafgegaan door een Special Stage. Op deze secties zijn beide timing systemen identiek.
Enkele andere secties (bijv. Service Areas) kunnen worden aangemerkt als wegvakken. U kunt een Target Time krijgen, zeg 30 minuten om een ​​zeer korte afstand te reizen, zodat u genoeg tijd heeft om te servicen.
U kunt ook op een gegeven controle  (normaal gesproken de controles aan de uitgangen van service gebieden en hergroeperingen) geen target time krijgen van de organisator maar dient u op de hoogte te zijn van uw tijd van bijv. bij de Service in-controle
Indien u te vroeg inboekt bij een Time Control, zult u worden bestraft (meestal 1 strafminuut per minuut te vroeg).
  • Sommige gebeurtenissen gaan niet ten koste van je als je te laat inboekt bij een Time Control. De vertraging kan worden toegevoegd als algemene "vertraging"
  • Elk evenement zal definiëren een "Maximum Toegelaten Overschrijding" (MPL - meestal 15 of 30 minuten). Als uw totale "te laat komen" boven deze tijd komt, wordt u uitgesloten.
  • Soms evenementen "resetten" uw totale "vertraging" op nul op bepaalde punten (bijvoorbeeld bij een hergroepering).
  • U kunt uw algemene "vertraging" niet verminderen door vroeger in te boeken op klassementsproeven 

Top Tip: tijdkaarten zijn meestal alleen gemaakt van dun karton. Door uw tijdkaart aan te hechten aan een klembord zal het makkelijker zijn voor de marshals om het te hanteren.

Controleprocedure

Er wordt telkens controle aangelegd op soortgelijke wijze. Voor de "Arrival Control" is er een bord met een afbeelding van een klok, op een gele achtergrond, als waarschuwing dat men voor een tijd controle is. (In het algemeen 25m) Op het startpunt wordt hetzelfde beeld van een klok op een bord, dit keer met een rode achtergrond, weergegeven.
Tijd controles voor podia zal altijd beginnen met een "Aankomst Control" als hierboven. Dan zal er een bord met een vlag diagram in een cirkel op een rode achtergrond zijn. Dit toont de startfase. De werkelijke start tijd wordt geregistreerd door een marshal op de tijd-kaart.
Zodra u heeft geboekt in de aankomsttijd Control, bent u in 'dode tijd'. Normaal gesproken zal de Start-marschal u binnen 1 tot 3 minuten laten beginnen, maar soms kan het veel langer duren door  vertragingen. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken.
De afwerking van het finish is gemarkeerd met een bord met een geblokte vlag op een gele achtergrond, die waarschuwing van de vliegende finish geeft 100 meter als afstand aan. De "vliegende finish" is vergelijkbaar met een geblokte vlag op een rode achtergrond, er zal op dat moment je tijd door middel van het officials met een tijdmeting de tijd worden opgenomen. (niet stoppen bij de Flying Finish!)
Over het algemeen zal het aftellen in afstand volgen met 3-2-1 om u te vertragen en om zodoende de tijd controle aan te duiden, die wordt gekenmerkt door een stop bord op een rode achtergrond. Hier is een marshal die de tijd op uw tijdkaart zal schrijven nl de tijdsaanduiding die je hebt gekregen toen je voorbij de vliegende finish kwam.
Soms is het einde van elke zone gekenmerkt door een plaat met een gele of beige cirkel en drie zwart dwarslijnen over het algemeen 50 verder dan de marschal van de tijdmeting.
Er zijn beperkingen voor eventuele service welke gedaan mag worden na "finish", het is heel belangrijk om ook dit te noteren. Zo kan u een lekke band, wel met toestemming, tussen de aankomst-controle en de tijdwaarnemer wisselen, maar je hebt een maximaal 5 minuten om dit te doen.

Het opnemen van uw Juiste tijd

Het is toegestaan ​​om de controle in te voeren tijdens uw "minuten" of de minuten voorafgaand aan het. Bijvoorbeeld, als je om 08:45 moet vertrekken, kan je de controle invoeren op 08:44:00 en verder gaan naar de start. Gebruik het gele bord niet voor die tijd. Echter hand je tijd kaart niet over voordat de tijd van  08:45:00 verstreken is.
Er zijn strikte regels voor gedrag in de controlezone:
  • De check-in procedure begint op het moment het voertuig de tijd controlezone entry-teken (geel bord)in rijdt
  • Tussen de arrivel zone en de werkelijke tijd controle, wordt de bemanning verboden om te stoppen, of te rijden op een abnormaal lage snelheid
  • Het klokken van de tijd kaart kan alleen worden uitgevoerd als de twee bemanningsleden en de auto in de controle zone zijn dus in de directe omgeving van de controle tafel
  • De check-in tijd komt overeen met het exacte moment waarop een van de bemanningsleden de tijdkaart overhandigt naar de Controle Official (Marshal)
  • Vervolgens, met de hand of door een afdruk inrichting worden merktekens op deze kaart aangebracht met de werkelijke tijd waarop de kaart werd ingediend 
  • Het doel van de check-in tijd is de aankomsttijd te verkrijgen door de tijd die nodig is om  het traject te voltooien op te tellen bij de starttijd voor deze sectie.
Top Tip: Het is uw verantwoordelijkheid om ervoor zorgen dat u de juiste tijd krijgt op uw tijd kaart. Zelfs als dit betekent dat je uit je auto moet stappen en moet lopen naar de marschal!

Soorten controles

  • Main Controls (Start, Finish)
  • Time Control
  • Stage Aankomst & Start
  • Stage Finish
  • Passage Controls
  • Hergroeperen Controle

Stage Start Routine

  • Zorg dat u de juiste set van pacenotes heeft voor de klassementsproef.
  • Zet radio en mobiele telefoons uit,  ze kunnen de intercom verstoren tijdens de etappe.
  • Controleer of beide helmen goed zijn bevestigd
  • Controleer beide gordels goed zijn bevestigd en goed vast zitten
  • Zet dagteller op nul
  • Stel stopwatch op nul
  • Controleer of de brandblusser is ingeschakeld (brandblusinstallatie)
  • Vertel de chauffeur een beetje over de proef, met name het eerste deel
  • Herhaal de Marshal's countdown
  • Start de stopwatch/countdowntimer
Top Tip: schrijf "Brandblusapparaat" in je roadbook net na de eerste controle, in het geval je vergeten bent om uw brandblusser in te schakelen voor de start van het evenement.(brandblusinstallatie)

Co-Driver's Equipment

  • Helm
  • Race Overal
  • Neck Brace
  • Trip Meter (calibrated!)
  • Voetensteun
  • Kaartleeslamp
  • Zitpositie.
  • Gordels
  • Pace notebooks
  • Co-Driver Tassen
  • Intercom


Co-Drivers Verantwoordelijkheden

Tot zes maanden Voorafgaand aan een evenement

Als u tevreden bent dat het evenement voor u geschikt is en de auto dan:
  • Stuur het officiële inschrijfformulier (meegeleverd met de Regeling), samen met labels, foto's indien nodig, en de betaling!
  • Nauwkeurig invullen van het inschrijfformulier, en behoud ook een kopie exemplaar
  • Let op het tijdschema voor het evenement - start locatie, rally hoofdkwartier, enz.
  • Boek accommodatie voor de hele crew voor zowel de verkenningen en de rally periode, idealiter op Rally HQ, of in de buurt. Zorg ervoor dat uw boeking is juist, zoals juiste aantal kamers voor de juiste data, als lokale accommodatie vullen zeer snel. Bevestig alle boekingen schriftelijk en bewaar een kopie van de bevestiging.
  • Maak een grondige studie van het Bijzonder Reglement want zij zullen u zal alle informatie die u zal in de aanloop nodig hebt tot aan de rally
  • Zorg ervoor dat u zich bewust bent van de timing en het boetesysteem . Als u vragen heeft, contact opnemen met de organisatoren of opheldering bij de eerste gelegenheid. De sancties zijn opgenomen in het reglement.

Binnen een maand na de Rally

Driver Briefing: Korte uw chauffeur over de details van de rally, met inbegrip van
  • Aantal proeven
  • Lengte van proeven
  • Aard van het oppervlak wordt u rijdt. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat u de juiste aantal en type banden heeft.
Publiciteit: Start de publiciteit machine rollen. Dit is essentieel als u momenteel een sponsor heeft, of op zoek bent naar een sponsor. Stuur regelmatig pre-event persberichten, met foto's indien mogelijk, aan alle lokale en nationale kranten, waarin prestaties, enz.

Papierwerk

De laatste instructies en eventuele bulletins worden meestal verstuurd door de organisatoren in deze tijd, en het is in dit stadium dat de bijrijder verantwoordelijkheden echt van kracht worden.
  • Zorg ervoor dat alle papierwerk ontvangen, volledig en correct is, met inbegrip van de erkenning van binnenkomst
  • Organiseer rally autoverzekering indien nodig
  • Communiceer eventuele wijzigingen in het Bijzonder Reglement voor het hele team. Deze zullen worden gepubliceerd door de organisatoren in de laatste instructies.
  • Maak een verloop Schema voor het hele team.
  • Bereid Onderhoudsschema
  • Verzamel al de nodige documentatie die relevant zijn voor de auto, uzelf en de rally
  • Controleer de deelnemerslijst en noteer uw startnummer voor de rally.

Informatie over het evenement

Samen met de laatste instructies,neemt u ook in ontvangst de Road Books & Service Boeken, of u kunt ze ophalen bij Inchecken. Bestudeer deze zeer zorgvuldig, pagina voor pagina, met de nadruk belangrijke informatie (en het controleren op fouten).
Het Road Book zal bevatten:
  • Route kaarten met locaties en tijden voor elke controle
  • Afstanden tussen de controle en de tijd die tussen elke
  • Route kaarten gedefinieerd door Tulip diagrammen, waarin de juiste rally route
De Service Book zal bevatten:
  • Service gebied locaties en schema's
  • De afstand en tijd tussen elke servicegebied

On Stage - Het lezen van de kaart

Sommige gebeurtenissen zijn "blind". U bent niet de kans gekregen om te oefenen of de klassementsproef mag niet worden verkend, er is alleen beschikbaar wat er in het roadbook staat. U bent echter wel toegestaan ​​om 1:25000 kaarten te gebruiken (of 1:50000, maar deze zijn veel minder nauwkeurig).
Top Tip: Markeer de Stadia op de kaart met behulp van een enkele oranje lijn naar beneden de werkelijke weg. Gebruik niet de road-rally techniek van het tekenen van een lijn langs de weg. Alleen als je voorzichtig bent en niet alle details van de route wist zal dit veel gemakkelijker zijn om op snelheid te zien in een rally auto.
Top Tip: Als je de proef op de kaart te controleert, kijk dan naar elk knooppunt in het roadbook. Als de kruising er anders uit ziet in het roadbook dan op de kaart, dan zal het roadbook meestal correct zijn. U kunt deze informatie en andere informatie die door de organisatoren is gegeven op uw kaart aantekenen, maar je moet niet hier eventuele aanvullende informatie opschrijven omdat dit zou kunnen worden beschouwd als "pace-notes"
Met wat oefening kun je gebruik maken van deze kaarten om veel informatie over de weg voor u om uw chauffeur te geven, maar je kunt nooit zeker zijn dat de kaarten 100% nauwkeurig zijn.


Pacenotes

Pacenotes zijn een beschrijving van de rally fase, in steno vorm. Deze afkorting houdt rekening met bochten, snelheid van aanpak, afstanden, hobbels, knooppunten, etc. Opgesteld door de crew samen, deze worden voorgelezen door de bijrijder aan de chauffeur, vooruitlopend op elke hoek of afstand, zodat hij kan voorbereiden in welke hoek de bocht ligt en welke maximumsnelheid bereikt kan worden.

Het reglement zal u aangeven of er gecontroleerde verkenningen zijn. Deze controle kan de vorm aannemen van konvooi, dat wil zeggen de organisatoren bepalen wanneer je door de proeven kan. Of ze beperken het aantal keren dat u kunt gaan door de proeven, maar u wel kunt kiezen wanneer je gaat.

Enkele veel voorkomende Pacenotes

Nummers 1-9

Het aantal is ongeveer gelijk aan de buighoek in graden. (Bijv. een "5" 50 °, een "9" 90 °)
Hier is een voorbeeld van een pagina van pacenotes met de 1-9 systeem.

Nummers 7-1

Het aantal is ongeveer gelijk aan de juiste versnelling voor elke hoek

Nummers 1-6

Beschrijvende


Om het voor beginnende rallrijders in historisch rallys nog makkelijker te maken mede als men iets voorzichtiger rijdt kan je in plaats van de 9 verdeling ook een 3 verdeling maken 1 uur, 2 uur en 3 uur, en hairpin. Daarmee wordt er een redelijk beeld van de bocht geschetst en je kunt met + of - gradaties aangeven. Dan heb je een heel eenvoudig systeem welk zowel voor rijder als navaigator al goed werkt en gemakkelijk te interpreteren is. Bovenstaande notes met de 9 schaal zijn dan ook voor de gevorderde rallyrijders.


Uiteraard zijn er dan ook nog de benamingen voor een grote hobbel in de weg bijvoorbeeld jump
en kan je natuurlijk ook aangeven of het een grote bocht , of de bocht zich doet vernauwen etc en kun je ook obstakels aangeven of gevaarlijke punten extra aanduiden
Benamingen die bijvoorbeeld veel voorkomen en worden gebruikt hier dan het systeem met beschreven bochten en geen nummers:

Just direction (fastest corner) L R = links of rechts snelste bocht dus bijvoorbeeld ook R1-
Easy EL ER
Fast FL FR
Fast Mid  FML FMR
Mid or Medium ML MR
Kay  KL KR
Square SqL SqR
Haipin  HpL HpR
Acute (slowest corner) AcL AcR
All grades of corners are given before direction. Open (Op) is sometimes used to indicate a faster corner than normal.
Straights
Information Note
Into. Short distance --> 
And. Distance up to 20 or 30 yards + 
Distance in yards between objects Even numbers up to 100 (40, 60, 80, 100), odd numbers over that 130, 150, 170
Some distances from start of stage is given in miles, together with level in roadbook 3/2.2
Cautions - warnings
Information Note
Caution !
Danger !!
Big Danger !!!
Crest/brow
Information Note
Bump Bmp
Flat crest C with small circle on top
Crest going light C
Crest with bump C bmp
Crest with small jump C jmp
Big jump Big Jmp
Linked corners
Information Note
Corner is opening up at exit <
Corner tightens >
Corner double tightens >>
Over
Information Note
Over /
Miscellaneous
Information Note
Bridge Br
Junction Jnct
Junction where you turn TURN
Gravel Grvl
Sudden, comes up quickly Suddn
Tight/narrow Tyt
Very V
A line under a number of symbols means that they should be read quickly and together, to let the driver know what is coming up in good time. Also to emphasise a note.

Je kunt dit natuurlijk ook vertalen in nederlands
Wij gaan zelf beginnen met een simpele nederlandse versie die we even makkelijk hebben gehouden, naarmate de tijd vordert zal deze wel worden aangepast en lopen we tegen de problemen aan die andere al lang hebben getekkeld.
RD=Rechtdoor
R=rechts
L=links
L1 = links 1
L2 = links 2
L3= links 3 dus 90 graden haaks
Met -of + kan de boscht gevarieerd worden R1+ is iets meer als 1
HPL = hairpin links
opend=weg wordt breder na bocht
versmald= weg wordt smaller na bocht
OL1= open links1 ruime bocht
==>=Rechtstuk
======>=lang rechtstuk volle snelheid
→into (volgt elkaar kort op, gaat over in)
Lichte jump of LJ=licht jump
jump of J= jump
zware jump of ZJ= zware jump
KR=Kruising
rotonde= rotonde
over=over
Brug=brug
Greffel= Greffel
!= let op
!!=  extra voorzichtig
!!!= extra voorzichtig extreem risico ( met beschrijving van het risico)
Kuil = kuil
Diepe kuil=diepe kuil
_____ = onderstrepen, aan elkaar vast doorlezen bochten/situaties volgen elkaar kort op
start=start
F200=200 meter voor finish


Voorbeeld notes in engels met afstanden:
MC1 100 KL2 100 KR2 200 SQL 100 KR4 50J!→R2+ (D/C!) 100 +SQR 400 F→CR→KL4 100 MC2
Translation:
  • From Main Control 1 (start), 100 metres straight to a kink left, severity 2
  • 100 metres, kink right severity 2
  • 200 m, square left (90°)
  • 100 m, kink right severity 4
  • 50 m, Jump (caution!) into immediate right hand bend severity 2 tightens (caution, don't cut [the corner, due to hazard on the inside]!)
  • 100 m, oversquare right
  • 400 m, flat (maximum speed) into crest into kink left severity 4
  • 100 m to Main Control 2 (finish
voorbeeld in onze eigen nieuwe notes
start 100 L1    100 R1    200 L3   100R2   50 J!→R1 versmald ! niet snijden. en zo verder
Top Tip: Wat is het beste systeem van pacenotes? Er is geen "beste" systeem - het is heel erg een persoonlijke voorkeur. Ze zeggen dat, als je helemaal niet zeker bent over welk systeem te gebruiken, de meeste mensen "nummers" systemen gemakkelijker te leren vinden en het 1-9 systeem is waarschijnlijk de makkelijkste en meest voorkomende.
Let op: Veel chauffeurs maken gebruik van termen als "plus", "min", "en" en "in". Toch kunnen deze verschillende dingen betekenen!
Bijvoorbeeld een hoek beschreven als "Right 9 plus" kan betekenen dat de hoek een beetje strakker is(langzamer) dan een normale R9, of het is een beetje sneller dan een R9.
Korte afstanden worden meestal omschreven als "and of en " en "into". Sommige bestuurders gebruiken "and of en" als een kortere afstand dan "into" want het is een korter woord, anderen gebruik "and  of en" als een langere afstand,  omdat "into" hier beter op zijn plaats is als je kijkt naar de betekenis van het woord.
Een ander verschil tussen de notes is, dat sommige mensen liever eerst de richting willen, dan is de R eerst (bv. Rechts 9), anderen geven de voorkeur aan de tegenovergestelde dus eerst de hoek (bijv. 9 rechts).
In al deze gevallen is er geen "correcte" manier aan te duiden. (Hoewel de bestuurder geloven dat hun systeem van notities de enige verstandige regeling is en niet kunnen begrijpen hoe andere bestuurders iets anders gebruiken).
Top Tip: Het duurt een lange tijd om te leren hoe je goede Pacenotes moet maken. Oefen op de wegen in de buurt van uw huis, maar u zult niet in staat om deze te oefenen op volle snelheid (tenzij je een test parcour hebt).


Pace notes Boek

Voor het maken van notities moet je een geschikt boek hebben. Er zijn boeken met papier en bindingen ontworpen en beschikbaar maar u kunt ook een notitie boek van uw lokale kantoorboekhandel gebruiken. Potloden zijn nuttig omdat er tijdens het rijden veel bewogen wordt, net als een goede gum. Bij het schrijven van notities moet je streven naar een complete serie van notes op een lijn. Probeer de notes te splitsen bij bochten die dicht bij elkaar zijn en geef ze weer in meerdere regels (of erger nog, op twee pagina's) en dit voorkomt dat het teruglezen van de notes moeilijker wordt. Bijgaand een voorbeeld zoals wij zelf een voorblad hebben gemaakt
Top Tip: Probeer om je notities zo netjes mogelijk te maken tijdens de verkenningen. Sommige mensen maken ruwe notities tijdens die dag en schrijven nette versies in de avond. Dit is tijdrovend en foutgevoelig - het is veel beter als je in een keer goed kunt krijgen.
Top Tip: Schrijf de laatste regel met notes aan de onderzijde van de pagina en diezelfde regel ook aan het begin van de volgende pagina. Dit betekent dat u niet hoeft te stoppen met het lezen van de notes als u de pagina omdraait en je ziet gauwer of je twee paginas omdraait. Wees wel zeer voorzichtig dat u de notes niet twee keer doet voorlezen en kijk uit voor twee pagina's die beginnen met dezelfde notes.
Top Tip: Altijd het aantal pagina's nummeren in uw pace-notes. Een manier om dit te doen is het nummeren van de pagina's van achteren naar voren - dus als de klassementsproef tien pagina's van pace-notes heeft, begin dan met pagina 10 en werk door naar achteren zodat de laatste bladzijde pagina 1 is. Elke pagina van pacenotes is meestal iets minder dan een kilometer of bijvoorbeeld 2 kilometer, zo kan je bij het controleren van het paginanummer ongeveer vertellen  hoeveel kilometers er nog te zijntot aan het einde van de proef.
Top Tip: Vouwen op de hoek van elke tweede pagina is een handige truc om te voorkomen dat u  twee pagina's in een keer omdraait.

Werk Schema

Een werk schema is een document opgesteld tijdig voorafgaand aan het evenement. Het zal ervoor zorgen dat al het personeel de contouren van het evenement krijgen, de duur en de locaties van het evenement, en de timing doorkrijgen. Het betekent dat iedereen ook iedereen kent ook bij wisselingen van monteurs of anderen die helpen, en bij ongewone of onverwachte dingen snel "rampenplannen" kunnen worden gemaakt.
Zo een document bevat:
  • Lijst van personeel, en pre-event adressen en telefoonnummer
  • Neem contact op met nummers van belangrijke locaties op het evenement, bijvoorbeeld HQ
  • Reisbewegingen, vluchttijden, ferry tijden, aankomsttijden voor elk lid van het team
  • Gegevens van het hotel, data, en kamer toewijzingen
  • Specifieke eisen voor welk team welke kleding te dragen
  • Plannen / kaarten van steden / keuring / HQ locaties gemarkeerd
  • Parkeerplaats voor een aanhangwagen, service parken gemarkeerd
  • Autohandelaar of eigen gemarkeerde werkplaats
  • Een kort routeoverzicht van het evenement voor de banden planning & voorbereiding
  • Alle andere items die relevant zijn voor uw team

De dienstregeling en service

Een Service schema is een document om ervoor te zorgen dat alle bemanningen die betrokken zijn bij de feitelijke werking van een ploeg tijdens een evenement zich bewust zijn van waar ze zouden moeten zijn, hoe laat ze zijn toegewezen, en welke specifieke belangrijke taken moeten worden uitgevoerd op dat moment . De lijst kan worden gemaakt door een coördinator, indien beschikbaar, anders is de beste persoon meestal de bijrijder.
De belangrijkste reden voor de voorbereiding van uw eigen dienstregeling is te zorgen voor de informatie consistent is van evenement tot evenement.
Top Tip: Schrijf alle belangrijke informatie (beschikbare tijd, brandstof enz. te verlaten) van de dienstregeling op de juiste plaats in je roadbook, zodat u altijd de informatie hebben wanneer je het nodig hebt. (Een stempel kan ook:)
Het rijschema moet meestal de volgende informatie bevatten:
  • Personeel en auto details voor hele team
  • Gsm-nummers en Radio roepnamen
  • Lijst van de klassementproeven met afstanden en locatie van de belangrijkste service punten.
  • Kopieën van alle relevante informatie (bijvoorbeeld Organisatoren diagram of Service Areas)
  • Samenvatting van de regels 
  • Details van elk Service Punt
Voor elke Service Punt, moet u onder andere:
  • Punt nummer (als referentie)
  • Crews / Voertuigen die nodig zijn
  • Positie / Locatie (met schets kaart indien nodig)
  • Kaart Referentie 
  • Beschikbare tijd
  • Benzine welke nodig is
  • Eisen
  • Aantal kilometers naar de volgende proef
  • Eventuele aanvullende opmerkingen
  • Details van Volgende Service punt voor servicemonteurs
Bij de berekening van Service tijd, te baseren op uw timing:
  • Ca. 60 mph gemiddelde voor de Klassementsproef
  • Ca. 37 mph gemiddelde van de openbare weg
  • Voeg 3 minuten bij de tijd aan het einde van de fase
  • Voeg nog eens 3 tot 5 minuten erbij voor vertragingen bij de aankomst,  en om de controle van de volgende proef af te dekken
Vervolgens kunt u in deze tijden rekening houden met openbare weggedeeltes waaronder bebouwde gebieden of delen van een snelweg in zitten. Altijd de service tijd herberekenen  als er daadwerkelijk op het evenement dingen veranderen 
Bereken de brandstof, bijvoorbeeld baseer uw verbruik op:
  • Ca. 1,5 km per liter voor de klassementsproef
  • Ca. 3 km per liter voor de openabre weg
  • Voeg ongeveer 10 liter toe om enige marge te geven
Top Tip: Het is vaak wenselijk om net voldoende brandstof mee te nemen tot aan het volgende service punt, maar voor het geval uw serviceploeg het niet redt om tijdig te komen tot bij de volgende onderhoudsbeurt, heeft u een groot probleem.Het kan ook zijn dat je geen tijd hebt om bij te tanken .
Nu is het wel meetsal in de historische rallys zo dat er op een centrale plek service wordt gegeven waardoor monteurs niet meer hoeven te rijden.
Wees echter voorzichtig met het gewicht van de auto met te veel brandstof.
Houd een monteurs bijeenkomst voorafgaande aan het evenement, waarbij de belangrijkste punten van het evenement snel worden doorlopen, en zorg dat elke persoon zijn specifieke taken begrijpt. 
In het bijzonder erop toe zien dat de "no-go" zones worden gemarkeerd . Je wilt niet worden uitgesloten bij het evenement, door het gedrag en de acties van uw service crew.


Misschien nog even leuk om te weten, mocht de rallycoureur uitvallen en niet meer zelf kunnen rijden, maar wel nog in de auto me kunnen, dan zou het team mogen beslissen om de navigator te laten rijden (uiteraard mist in bezit van rijbewijs want een navigator mag al vanaf 13 jaar meedoen). Dus eigenlijk nog een taak ...... die volgens mij niet veel voorkomt......helaas

EINDELIJK ...

De rallycoureur moet dit allemaal natuurlijk ook weten maar het zijn zorgen om dit om te zetten op de weg met veel PK's, soms natte gladde wegen dan weer modder of sneeuw en natuurlijk ook wel op zonnige dagen. Als ze dan geluk hebben (of heel goed zijn ) om een ​​prijs op prijsuitreiking te winnen, dan moeten ze ervoor zorgen om de ceremonie bij te wonen. En laat dan altijd de chauffeur de eerste stap op het podium doen!

Mochten er in dit verslag foutieve beoordelingen of uitspraken zitten horen wij dat graag
Veel succes

bron Andrew Bargery en Michel Marschall