Toch weer begonnen met wat werken aan de rallywagen. Eerst eens de benzine uit de tank halen zodat we daarna de oude leidingen verder kunnen aanpassen. De leidingen naar de 2 brandstofpompen zijn natuurlijk niet origineel dus alles met voorzichtigheid losgemaakt. De koperen t-stukken even zuiver gemaakt en daarna even snel met primer en lak in een kleurtje gezet, ziet er weer gelijk beter uit en is ook maar 5 minuten werk als alles los ligt. Daarna weer alles in elkaar zetten.
Bijgaand even een foto van voorheen en erna .
![]() |
Alle klemmen en stukken leiding vernieuwd en koper leiding even kleurtje gegeven( bak onderin ook even in primer gezet) |
Verder hebben we vandaag de versnellingsbak redelijk weer in elkaar gezet. We hebben van de oude bak de onderste as genomen om daar een hulpgereedschap van te maken. Deze hebben we ingekort en zodoende kunnen we de ondeste as compleet erin leggen, de hoofdas erdoor schuiven en dan de onderste complete as weer naar boven trekken. en de originele borgas erin kloppen. Dit hebben we dan ook voor de volgende keer als de bak uit elkaar zou moeten. Onder in de bak zit een magneet om ijzervijlsel uit de olie van het schakelen en slijtage die dan onstaat. Ook deze weer goed zuiver gemaakt.
![]() |
onderste as en naaldlagers |
INFO OVER VERSNELLINGSBAK MET RECHTE VERTANDING: Bij versnellingsbakken wordt ook bij het rallyrijden vaak gebruik gemaakt van tandwielen met rechte vertanding. Dit wordt gedaan omdat deze veel meer vermogen aan kunnen. Deze zijn vaak 100% sterker .Tandwielen met schuine
vertanding zitten in een versnellingsbak van een normale auto, deze zijn
stil. Een rechte vertanding maakt een hoop herrie, maar daar geeft een
rallyrijder niets om. Er kunnen in deze bak tandwielen worden gewisseld om overbrengingsverhoudingen te kunnen aanpassen echter zal dit meer op circuits gedaan worden.
![]() |
bijna alle onderdelen weer eirn
|
Verder ook gestart om een nieuwe kabelstreng aant e leggen voor de extra stralers die op de auto komen. Dus compleet nieuwe voeding met degelijke stekkerverbinding en niet met steekstekkertjes.
![]() |
voorbereiding plek waar stekker wordt geplaatst, gat is geboord met de twee kleinere bevestingsgaten |
![]() |
en zo ziet de insteekstekker er dan uit , deze moet dan nog in de carrosserie gebouwd worden |
Tevns aan de binnenzijde van de auto aan de navigator kant de beugels geplaatst voor een extra looplamp, een map op de deur gemaakt voor papieren in te doen en de beugel om de deur dicht te trekken ook om gezet. Foto volgt.
Even makkelijk voor ons zelf om kleurcoderingen te fotograferen en als naslagwerk hier er bij te zetten. Links en rechts is vanuit binnenauto
![]() |
rechts geel en rood 1+2, bruin/groen vrij
|
Zelfdenkende Van radaitor:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten