zaterdag 11 februari 2012

Veiligheid rijder en navigator

Zo nu andere belangrijke dingen die bij deze sport horen .

Vandaag hebben we twee zaken bezocht boven de rivieren om de rallyuitrusting die we dragen in de auto compleet te maken.
Zo hebben we vandaag de helmen gekocht met intercomsysteem en hansclips. Voor diegene waarvoor dit alles niet geheel duidelijk is zal ik proberen uit te leggen wat het is en waarvoor het nodig is.

Hier een foto van de rally helm. De HANS clips zijn bevestigingspunten op de helm waar een soort harnas aan vast kan gemaakt worden waardoor de helm wordt gestabiliseerd en de de nek minder wordt belast. In de rallys die wij rijden zijn deze niet verplicht. We hebben ze in ieder geval er aan zitten en zouden nog altijd kunnen beslissen om deze alsnog aan te schaffen.
Het intercom systeem is denkelijk wel duidelijk want met al dat lawaai in zo een auto en helmen op zul je toch met elkaar moeten kunnen communiceren. Hiervoor zitten luidsprekers en een microfoon in de helm ingebouwd.Als we klaar zijn met een proef gaat de helm af omdat het dragen van een helm op de openbare weg niet is toegestaan en kunnen we toch nog communiceren door de koptelefoon die we dan opzetten



 

Onder de helm dragen we een baclava , dit is een brandvrije hoofdbescherming. Ook deze is niet verplicht maar wordt wel aanbevolen.
Zo is er ook nog brandvrij ondergoed maar ook dit is een aanbeveling. Er zijn echter rally's waar deze verplichtingen wel gelden ook voor ons.
Maar ik denk niet dat iemand op een foto van een onderbroek staat te wachten of dames ..... toch wel misschien.




De race-overalls hadden we al . Dit is dus beschermende kleding ook weer brandvertragend. In de historische rally's moeten de armen en benen bedekt zijn. Ook de race-overall wordt weer geadviseerd. Uiteraard zijn er ook nog speciale schoenen en handschoenen dit laatste voor de rijder.











Om de nek te beschermen en de helm wat steun te geven draag ik  deze band om de nek (dit is in plaats van de HANS) Ook deze is weer brandvertragend.




Verder hebben we nog wat onderdelen voor de auto aangeschaft waaronder een aluminium  radiator gekocht compleet met mooie blauwe waterslangen voor een betere koeling van het blok want de temperaturen zullen hoog oplopen.

Voor de auto zijn ook nog voorzieningen nodig zoals bijvoorbeeld het sleepoog. Aan voor en achterzijde dient een degelijk sleepoog te worden bevestigd aangegeven met een pijl zodat bij het wegtakelen of slepen meteen duidelijk is waar de auto gesleept kan en mag worden..
De foto hier laat zien hoe zo een sleepoog in ons geval er uit ziet. 
Zoals op de afbeelding getoond zie je ook een FIA symbool staan. Heel veel gebruikte artikelen moetendoor de FIA goedgekeurd zijn wil je ze überhaupt mogen gebruiken. Dit geldt dus voor alles wat hier boven staat.

Maar we zijn er nog niet , in de auto moet ook nog een tripmaster komen. Meer hierover als we deze hebben gekocht.
  

vrijdag 10 februari 2012

Inschrijvingen Historic rally club en 1ste Rally

Weer een dagje een beetje gesleuteld aan de auto. Eerste onderdelen zijn binnengekomen en kunnen er op. Al een beetje bedrading gewijzigd en beter uitgevoerd. Tevens een tweede kaartleeslamp ingebouwd die we tevens kunnen gebruiken als interieur/dashbordverlichting.

Morgen zullen we op stap gaan om helmen en andere benodigdheden te gaankopen met een korte tussenstop om te zien of we gelijk een nieuwe aluminium radaiator kunnen meenemen en  waarop dan eventueel een zelfdenkende van op gemonteerd kan worden.

We staan inmiddels ook op 2 duitse sites:

zie nr 24 , hebben wel een beetje het verhaal niet begrepen van waar onze auto vandaan kwam maar dat zal dan wel aan ons duits liggen, of misschien toch niet....

En hier de inschrijving bij de Rally auf nach Melsungen



woensdag 8 februari 2012

Wat is Historisch Rally rijden

Historische Rally

Voor degene die nieuwsgierig zijn hier wat uitleg over historisch rally rijden

Het ontstaan van deze cups is ontstaan door dat in de jaren 1950 tot 1980 er veel rallys werden gereden.
Veel meer als heden ten dage. Zo zie je bijvoorbeeld dat in Nederland het aantal rallys ook is teruggelopen. Zo waren wij vroeger trots op de Limburgia Rally door het Limburgse Heuvelland echter ook deze is van het toneel verdwenen.

Lancia Stratos
Er zijn steeds meer bezitters van een klassieker die méér willen dan met hun glimmende bolide de dorpsstraat op en neer rijden. Die uit hun auto -en uit zichzelf- willen halen wat erin zit. Wie zich oriënteert op het rijden van rally's, heeft vaak zijn licht al opgestoken bij vrienden en kennissen die deze sport bedrijven. En weet inmiddels dat historisch rallyrijden iets heel anders is dan het jaarlijkse puzzelritje van de merkenclub of de personeelsvereniging; dat de adrenaline grote hoogten kan bereiken en dat er behoorlijk wat van auto, bestuurder en navigator wordt gevraagd.


Regelmatigheidsrally's

Tijdens een rally rijdt men in wedstrijdverband op een voor verkeer afgesloten parcour van start naar finish, volgens een voorgeschreven wijze en binnen een voorgeschreven tijdsspanne de zogenaamde regelmatigheidsrally's. De bedoeling is om exact op het juiste tijdstip over de finsih van de klassementsproef  te komen volgens een vooraf aangegeven routeboek. Afhankelijk van de rally is er een mogelijkheid tot verkenning van de proef en kan men als navigator de bestuurder aangeven via codes hoe hij moet rijden, hoeveel meter tot aan de bocht, wat voor een bocht en of er greppels of obstakels zijn. Degene die op alle klassementsproeven het meest nauwkeurig rijdt en de minste strafpunten heeft is winnaar.




Dat betekent dus niet dat hij het snelst heeft gereden. Het betekent wel dat hij het reglement van deze rally nauwkeurig heeft bestudeerd en tot op de letter heeft uitgevoerd. Voor diegene die nu een lichte teleurstelling voelt opkomen voegen we daar graag aan toe dat dit veel simpeler en saaier klinkt dan het is. Historische rally's worden niet op een slakkegangetje gereden en dan kan er af en toe wat fout gaan. De voorgeschreven gemiddelde snelheid van bijvoorbeeld 50 km/u betekende dan in werkelijkheid regelmatig flink doorrijden om nog binnen het tijdvenster te kunnen arriveren.
Vaak zie je dat op de afgezette parcouren in dit geval klassementsproeven met deze historische wagens alles uit de kast wordt gehaald en met gooi en smijtwerk de proeven worden afgelegd. Vaak zie je dat vlak voor het einde een stop wordt ingelast voor de finishvlag om de te snel gereden tijd te reduceren wat aangeeft dat er toch behoorlijk hard gereden wordt.

Dan zijn er ook nog rallys op de openbare weg waarbij je een routeboek volgt en men zich overal aan de snelheid en regels moet houden want men rijdt gewoon tussen het andere verkeer , maar wel binnen een bepaalde tijd op een volgende plaats moet zijn. Dit soort rallys rijden wij dus niet.
Op de rally waar wij starten rijden de moderne rallyautos en leggen wij de zelfde proeven af, alleen vallen wij omdat de wagen historisch is in een andere cup met andere regels.
M.Marschall:Fiat 131 racing ooit ook zelf gereden maar dan
in de originele oranje uitvoering, heerlijke auto in die tijd.
2 liter blok met dubbel bovenliggende nokkenassen
M.Marschall : Opel Kadet Coupe GTE Ook deze identiek in het
 bezit gehad ook in deze kleurstriping van opel dealer team holland
Uiteindelijk verkocht aan Irmscher van Opel Tuning

Zo zie je dat het rijden van een rally iets meer inhoudt dan de meeste denken.
De wagen moet vooraf geprepareerd worden. Je hebt diverse sets met banden nodig voor de verschillende soorten ondergrond. Meestal ben je twee tot drie dagen weg voor een dag rallyrijden.
met of zonder monteurs. Inschrijvingen moeten geregeld worden , technische keuringen etc.







Wij zullen in de toekomst proberen van uit de auto te filmen en deze beelden kunnen dan bekeken worden op dit blog. Dit zal al weer meer duidelijheid geven. Dus blijf ons volgen.

dinsdag 7 februari 2012

Eerste werkdag aan rallyauto


Vandaag hebben zijn we met de eerste werkzaamheden aan de auto gestart. Alle oude stickers verwijderen, dus fohn meegenomen en begonnen, echter een huishoudelijke fohn kan dit karwei schijnbaar niet klaren want ne enige tijd begonnen de rookwolken uit de fohn te komen. Het werd dus een Finito fohn. Maar klus is wel geklaard.

Toen ben ik (Michael) begonnen met aan de binnenzijde van de achterruit en de twee zijruitjes donkere folie te verwijderen.
donkere folie op zijruiten en achterruit
Alleen al achterin deze auto, met rolkooi en recarostoelen, komen is een kunst op zich. Als een strijkplank ben ik er in geschoven. Twee uurtjes later met de nodige krampen en een verwrongen veel te oud lijf is ook dit werk tot een einde gekomen.
Het is verschil van dag en nacht maar dan ook wel letterlijk.


Verlichting, verstalerse etc demonteren, hier worden nieuwe stekkers voorgemaakt om een betere vebinding te krijgen, intercom eruit want die moeten we natuurlijk even testenen daarna de auto voor de eerste keer de brug op.

Ziet er naar alle redelijkheid uit maar hier en daar stoten we toch op wat werkzaamheden:
  • de onderste draagarmen links en rechts hebben beide kapotte rubbers dus fusekogels zullen dan ook wel niet al te best zijn. Vervangen dus
  • Achter aan de ophanging zien we licht scheurschade van een las van de stabilasatorstang, dus ook dat bijwerken
  • Uitlaat kunnen we voorlopig laten zitten maar heeft hier en daar een beetje laswerk nodig in de toekomst
  • De meenemer van de kilometerteller werkt niet, versnellingsbak moet er dus onderuit
  • Stuurhuis voor zit speling in die we nog verder moeten onderzoeken.
  • Krikpunten is een aandachtspunt en moeten we ons iets voor bedenken
  • Sleepoog voren omzetten en sleepoog achter vernieuwen. Dit zijn speciale sleepogen van canvas
  • Remschijven achter vervangen diameter 25,5 gat 64 en hoogte 35
  • Velgen gepast , omdat we twee verschillende velgen hebben namelijk 4 nieuwe 8 j x 15 ET 12, RMD velgen met banden voor asfalt en 4 nieuwe 6J x 13 ET 16 JBW velgen met greffelbanden. Hier moeten we nog twee velgen bijbestellen om als reserve te dienen.
  • Spacer op de achetras afdraaien zodat velg vrij loopt
  • Spacer voren afdraaien of weglaten, moeten we nog beslissen.
  • Dan moeten we nog de keerring van de cardanas naar de klok wisselen.
  • Werkt de oliedrukmeter nog niet zoals het hoort maar dat was bekend
Dus er is nog wel wat werk.
Dan hebben we het nog niet over de motor en over de bedrading en knoppen in de auto gehad

Maar optimisch als we zijn hebben we ons vanavond ingeschreven bij de Historic Rallye Club
en hebben we ons daarna aangemeld voor de eerste rally in Duitsland in Melsungen
Rallye Melsungen site op 24 -3 -2012

zondag 5 februari 2012

Ophalen Rallyauto in Duitsland

Zaterdag 4 februari , we vertrekken vroeg in de morgen om de rallywagen model Ford Escort MK 2 op te halen in Duitsland. Een week vooraf zijn we er geweest om de wagen te bekijken.
De escort die uit Finland overgehaald is heeft en door de huidige eigenaar gedoopt was met de naam "fin lady" is door hem opgebouwd om er duitse kampioenschapsrallys mee te gaan rijden. Echter door operaties aan de rug heeft deze fanatieke fordrijder een punt moeten zetten achter zijn hobby. Hij laat de auto dan ook met pijn in zijn hart vertrekken vanuit zijn renstal (een beetje letterlijk zoals op de foto's te zien) maar wel iemand die jaren al zijn geld in de rallysport heeft gestoken en er 100% voor ging.

op bovenstaande foto de oud-eigenaar inmiddels

trotse nieuwe eigenaar

klaar voor transport

En in Maastricht aangekomen even snel een rondje om te testen.