Zo nu andere belangrijke dingen die bij deze sport horen .
Vandaag hebben we twee zaken bezocht boven de rivieren om de rallyuitrusting die we dragen in de auto compleet te maken.
Zo hebben we vandaag de helmen gekocht met intercomsysteem en hansclips. Voor diegene waarvoor dit alles niet geheel duidelijk is zal ik proberen uit te leggen wat het is en waarvoor het nodig is.
Hier een foto van de rally helm. De HANS clips zijn bevestigingspunten op de helm waar een soort harnas aan vast kan gemaakt worden waardoor de helm wordt gestabiliseerd en de de nek minder wordt belast. In de rallys die wij rijden zijn deze niet verplicht. We hebben ze in ieder geval er aan zitten en zouden nog altijd kunnen beslissen om deze alsnog aan te schaffen.
Het intercom systeem is denkelijk wel duidelijk want met al dat lawaai in zo een auto en helmen op zul je toch met elkaar moeten kunnen communiceren. Hiervoor zitten luidsprekers en een microfoon in de helm ingebouwd.Als we klaar zijn met een proef gaat de helm af omdat het dragen van een helm op de openbare weg niet is toegestaan en kunnen we toch nog communiceren door de koptelefoon die we dan opzetten
Onder de helm dragen we een baclava , dit is een brandvrije hoofdbescherming. Ook deze is niet verplicht maar wordt wel aanbevolen.
Zo is er ook nog brandvrij ondergoed maar ook dit is een aanbeveling. Er zijn echter rally's waar deze verplichtingen wel gelden ook voor ons.
Maar ik denk niet dat iemand op een foto van een onderbroek staat te wachten of dames ..... toch wel misschien.
De race-overalls hadden we al . Dit is dus beschermende kleding ook weer brandvertragend. In de historische rally's moeten de armen en benen bedekt zijn. Ook de race-overall wordt weer geadviseerd. Uiteraard zijn er ook nog speciale schoenen en handschoenen dit laatste voor de rijder.
Om de nek te beschermen en de helm wat steun te geven draag ik deze band om de nek (dit is in plaats van de HANS) Ook deze is weer brandvertragend.
Verder hebben we nog wat onderdelen voor de auto aangeschaft waaronder een aluminium radiator gekocht compleet met mooie blauwe waterslangen voor een betere koeling van het blok want de temperaturen zullen hoog oplopen.
Voor de auto zijn ook nog voorzieningen nodig zoals bijvoorbeeld het sleepoog. Aan voor en achterzijde dient een degelijk sleepoog te worden bevestigd aangegeven met een pijl zodat bij het wegtakelen of slepen meteen duidelijk is waar de auto gesleept kan en mag worden..
De foto hier laat zien hoe zo een sleepoog in ons geval er uit ziet.
Zoals op de afbeelding getoond zie je ook een FIA symbool staan. Heel veel gebruikte artikelen moetendoor de FIA goedgekeurd zijn wil je ze überhaupt mogen gebruiken. Dit geldt dus voor alles wat hier boven staat.
Maar we zijn er nog niet , in de auto moet ook nog een tripmaster komen. Meer hierover als we deze hebben gekocht.