vrijdag 9 maart 2012

Verlichting

Voor het eerst sinds weken hebben we weer spanning op het systeem gezet, natuurlijk altijd even spannend omdat er toch wel veel aan de bedrading is gewerkt. Maar...........geen enkel probleem , geen rokende kabels en zo te zien werkt alles weer.

Verlichting

Nu even de nieuwe aansluiting testen die we gemaakt hebben naar de stralers en nog even op een logische volgorde omgepoold moet worden......oeps probleem
Van de 4 lampen werkt er 1
Nou dat wordt even zoeken , we gaan er van uit dat dat geen wat we zelf hebben gelegd wel in orde is.
Allereerst even gekeken of er spanning naar de lampen is. Ok de breedstralers hebben spanning de andere  niet. Maar dan nog brandt er maar 1 dus waarschijnlijk peertje stuk. Even alle kappen er af en komen al gauw voor een probleem te staan. Hier zitten volgens ons echt antieke lampjes in met een porseleinen voet. Na enig zoeken zijn we dan erachter gekomen dat het H2 lampjes zijn van 100 watt en dat we ze ook nog kunnen krijgen. Lampjes laten komen en gewisseld
Even het paneel waar alle bedrading op zit losgemaakt zodat we beter alles kunnen checken.
Even vanaf de hoofdzekeringen uit beginnen. Als ik de zekeringen check is er in ieder geval 1 stuk

Dit is het paneel waar alle extra schakelaars op zitten, we laten deze voorlopig voor wat het is maar zullen deze naderhand vernieuwen

Nu weer even testen.
Ok, de breedstralers werken via de schakelaar maar de verstralers doen nog echter niks. Ik trek dan even de kabels na en zie dat deze via de handel van de verlichting lopen en niet rechtstreeks naar de lampen
Dus groot licht aan, schakelaar om en jawel alle lampen doen het !

Nu nog even een op volgorde de lampen ompluggen met de stekkers en klaar.

Knipperlichten

Dan controle knipperlichten :links voor werkt niet. Even kapje eraf schroeven.... maar nu zien we ook wat een reden kan zijn de schroeven zijn zo goed als kapot gedraaid waarschijnlijk doordat alles vast geoxideerd is maar dat heb je wel vaker bij autos van meer als 30 jaar oud. Knipperlicht uit bumper gemonteerd en dan wordt het wat lastiger. de schroeven die het plastic kapje vasthouden voorzichtig uitgeboord. Dit lukt .nu de rest van de schroef uit het aluminium boren wat een heel stuk lastiger is. Maar met heel wat gehantier uiteindelijk 2 de schroeven er uit geboord en kunnen we de kapjes weer monteren met nieuwe schroeven.

Uitlaat

Volgende klusje aan de beurt, even nog een paar bouten afgeflext en dan de uitlaat weer terug monteren. Doordat we hem redelijk fatsoenlijk er onder uit gehaald hebben is ook het terug erop monteren peace of cake.

Schokbreker

Voor boven op de lagers van de schokbreker hebben we rubber afdichtingen op maat laten maken.
Volgende keer ook hier dan weer een voorbeeld van


Nog even wat zaken doorspreken, een paar onderdelen bestellen en dan zijn  we langzaam weer een dag verder. En als we dit weekend nog zin hebben om verder te knutselen dan kunnen we nog altijd een bouwdoosje kopen


woensdag 7 maart 2012

Kleine vertraging / nieuwe nog "to do list"/nog 11 werkdagen tot rally

Soms zit het mee soms zit het tegen

De binnengekomen wiellagers waren helaas de verkeerde dus dit loopt een dagje vertraging op.
Verder dan vandaag weer wat kleine dingen verder afgewerkt.
Zo is vandaag de versnellingsbak olie er in gekomen. Hebben we wat uitstekende delen weggeslepen onder de auto.

Zo hebben we ook een nieuwe schroefbare steun gemaakt om de accu in de bak vast te zetten.


Zijn er wat laswerkzaamheden aan de uitlaat gedaan die eigenlijk zijn beste tijd heeft gehad maar omdat ook dit niet een originele uitlaat is moeten we even rustig uitzoeken en bepalen wat we hiermee gaan doen.

Verder is ook nog aan de bedrading gewerkt en is de kabel naar het lampje onder de motorkap netjes vastgelegd aan de motorkap. Het lampje voorlopig zonder schakelaar , zijn nog op zoek naar een opbouwlampje met daaraan vast een schakelaar.
In de auto hebben we de schakelaar uitgeboord en geplaatst en aangesloten om de ventilator handmatig te kunnen bijzetten.

Achter op de auto hebben we een mogelijkheid gecreĆ«erd om de kofferbak te kunnen afsluiten.

We willen toch proberen deze week de auto weer draaiende te hebben zodat er volgende week getest kan worden , tripmaster geijkt kan worden en nog wat andere dingen afgewerkt kunnen worden.



List to do bijgewerkt 8-3

INTERIEUR:

Oliedruksensor en lampje, verkeerd aangesloten, drukgever niet goed
Stoelen inbouwen vastzetten met 10,9 bout, riemhouders vastzetten zitpositie testen 
Intercom in auto testen 
Helmenmand inbouwen (riemen bestellen)

Voetsteun installeren bestuurder
Voetsteun bijrijder bekijken of deze verplaatst moet worden
Tripmasterbediening installeren zodra de stoelen er in staan


Zekeringen allemaal coderen en checken 


Noodschakelaar controleren wat wel en niet werkt


Kacheluitgang afdoppen en de bedieningskabel vastzetten

EXTERIEUR:
Sloten op motorkap en kofferdeksel kijken of deze passen

Op remmenbank remmen testen dan ook remkrachtverdeler van voor naar achter nazien 


Achteruitrijschakelaar plaatsen op versnellingsbak ,bedrading leggen en aansluiten, tevens grote achteruitrijlamp monteren


Nieuwe stekkers op kentekenplaatverlichting zetten


Stekkers ontsteking maken en deze bekabeling aan deze zijde definitief vastzetten


Uitlaat er onder bouwen


Accubak afmonteren, deksel aanpassen


Bevestigingssteun maken voor krik


Wiellagers monteren op beide voorwielen


Gril monteren en carterbescherming monteren


uitlijnen

____________________________________________________________________


Inschrijving regelen tweede rally, uiterste datum vaststellen voor definitief vastleggen en reservering hotel


____________________________________________________________________

Oefenen op pacenotes 1 middag??? en de rest volgt wel op de proeven, blijft een leerproces
____________________________________________________________________

Checklijst afwerken met reserveonderdelen en spullen die mee moeten naar de eerste rally


Checklijst afwerken met welke spullen die tijdens de proef nodig zijn in de auto.

dinsdag 6 maart 2012

Remmen en lagers

Remmen en wiellagers

De remblokken achter toch even losgegooid achter hoewel er op de achteras nieuwe schijven zijn geplaatst. Gelijk remleiding meer speling gegeven aan de linkerklauw door het bevestigingspunt om te boren en de klauw een slag om zijn as te draaien waardoor de getordeerde flexible leiding weer netjes zit.

Op de voorzijde even de remklauw eraf en de lagers gecontroleerd. Ze blijken dusdanig slecht te zijn dat we ze toch gaan vervangen gelijk aan beide zijden alle 4 de lagers en keerringen
De schijven die er nu toch naast liggen en vrij nieuw zij maar wel geroest ook blank geschuurd.
Voor de complete naaf er af gebouwd om de lagers iets nauwkeuriger te controleren

schijven achter zijn reeds vernieuwd , vroeger waren trommelremmen standaard op deze auto

Accubak

De accu die voor de veiligheid achter in de auto geplaatst is een een bak wordt in een nieuwe bak met deksel geplaatst. De bak hebben we gemonteerd. Er moet een beugel gemaakt worden  om de accu te klemmen met twee draadeinden die onder in de accubak worden vastgelast op het frame in de bak..
Dit is werk voor morgen.


Verder nog wat kleine werkjes gedaan rondom aan bedrading verlichting , lamp onder motorkap etc.
Om toch even te laten zien hoe het er een beetje begint uit te zien hier even een foto wel een beetje wazig maar ok.



maandag 5 maart 2012

Flinke stap vooruit

Er is weer een goede stap vooruit gemaakt in de zaterdag en maandag


Laswerk

Het laswerk is aan de voorzijde is klaar en het ziet er gelijk weer een heel stuk beter uit. Begint weer te lijken op een echte auto.



Handrem

De handrem wordt omgebouwd naar een hydraulische handrem die voor de hairpin perfect gebruik kan worden.

Bedrading

De gehele bedrading hebben we in de voortrein blank gemaakt dus de tape er af gehaald en alles op maat gelegd dusdanig dat de bedrading nu niet meer zo kort langs de uitlaat ligt. Onnodige bedrading verwijderd. Nieuwe verbindingen gemaakt naar de dynamo en naar de startmotor, en daarna weer alles ommanteld nadat we de oude stukjes tape met teksten hebben verwijderd, we konden er helaas niks van maken dus zal wel in de Finse taal zijn geweest.
Ook de verbinding naar de temperatuursensor en ventilator vernieuwd.
De bedrading heeft diverse stukjes schilderstape met waarschijnlijk Finse benamingen
En weer komen er  kroontsteentjes te voorschijn
en zo gaat het uitzien 

Dynamo

De nieuwe zwaardere dynamo is nu ingebouwd op de op maat aangepaste beugels en compleet aangesloten.

Startmotor

De startmotor is aangesloten en de bedrading is omgeleid langs de dynamo zodat ook deze bedrading minder kort bij de uitlaat komt.

Radiator

De  nieuwe aluminium radiator is ingebouwd. Als extra zetten we binnen in de auto een schakelaar om de ventilator ook handmatig aan te kunnen zetten. Slangen moeten nog aangesloten worden
Hiervoor is ook de bedrading al klaar gemaakt

Kilometerteller-kabel

De kabel die we hadden vastgemaakt aan de bak was toch iets aan de korte kant . Dus steun los , oude
kabel er tussen uit en een andere 10-15 cm langere kabel ingebouwd. Deze gelijk op de klok aangesloten

Achteruitrijschakelaar

de eerste oplossing van stekker en verbinding gaan we toch anders maken.

Accubak

We zetten ook een andere accubak achter in de auto, dit moet dan wel nog verder worden vastgezet
en aangepast.