maandag 5 november 2012

Zege op Conrad Legend Euregio rally

Winnaar Legend Euregio Rally (Twente Rally) 2012


De laatste rally van ons eerste rally seizoen is bekroond met voor ons een legandarische overwinning . In Nederland is in Twente voor het eerst een Legend  rally toegevoegd.
Deze Legend Rallys worden in het buitenland al veel georganiseerd, zie bijvoorbeeld de Boucles de Spa Legend Rally.

Met dank aan WT fotoproducties Bron Rallysport.nl

Legend rally


Afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag 2, 3 en 4 november heeft deze rally plaatsgevonden en wordt door grote aantallen rallyfans bezocht  dit weekend bijna 40.000 bezoekers.
De Legend Twente Rally voor oudere rallyauto's bestaat uit regelmatigheidstrajecten die over de afgezette klassementsproeven van de moderne rally voeren. Zij moeten de proeven afleggen met een gemiddelde snelheid van 80 km/u. Elke seconde sneller of langzamer wordt bestraft. Door de hogere gemiddelde snelheid moeten de deelnemers wel aan zwaardere veiligheidseisen voldoen dan voor de traditionele Classic Rally's.

Verkenning


Zaterdag in de morgen heeft de verkenning van de proeven plaatsgevonden waarna laat in de middag de proeven van start zijn gegaan. Dit betekend dat enkele proeven dus in het donker gereden moeten worden. Deze Rally met 10 proeven waarvan sommige meer dan 10 km lang was ook voor ons dubbel zwaar mede doordat de snelheid op deze proeven een gemiddelde moest hebben van 80 km/h. Normaal rijden wij 1 daagse rallys met een paar proeven die redelijk kort zijn gemiddeld 3-7 km en overwegend overdag en gemiddeld 50 km/u zijn.
Met dank aan Andre Slotman voor het fotowerk
Mede doordat de gemiddelde snelheid hier aan de hoge kant ligt zijn we deze rally inggegaan met een  gevoel dat we hier een kans hadden om hoog te kunnen eindigen. We zijn dan ook vanaf begin af aan er zeer hard tegen aan gegaan.

Na 5 proeven op zaterdag staan we 3de


De eerste dag hebben we een paar mooie proeven verreden waaronder ook een proef met gedeeltes onverhard en soms overgangen naar klinkers. Het merendeel van de proeven wordt in de avond verreden in het donker wat voor ons ook weer een ervaring is. In de een na laatste proef krijgen we problemen met de dynamo. Hij laadt niet meer. Met 600 watt verlichting is dit dus een groot probleem. Door gedeeltelijk te rijden met klein licht kunnen we de twee laatste proeven toch nog finishen. Er is dus sleutelwerk bij aankomst.
Met dank aan Andre Slotman voor het fotowerk
Ik denk dat de beelden van de proeven voor zich spreken en op de filmpjes te zien is dat we tegen de top van ons huidige kunnen met deze auto hebben aangereden.
Dit heeft dan ook uiteindelijk geresulteerd in een schitterende plaats voor de eerste dag waar we als derde geklasseerd zijn.
Dit wetende zijn we even vooruit gaan denken. Zondag worden de proeven verreden op het industrieterrein. Dit zou voor ons de kans zijn op seconden terug te winnen .

 

Zondag regen of geen regen.


Zondag begon met een stralende zon en beloofde veel goeds. Maar in de loop van de dag betrok het weer en hebben we toch nog regen gehad.
De proef op het industrieterrein hebben we dan voluit gereden waarbij we alles op alles aan het zetten zijn om tenminste onze derde plaats te verdedigen. er komen geluiden dat we niet de snelste zijn geweest. Hmmmmm.  Tijd verloren


Dus er zit niks anders er op dan de volgende proeven vol er voor te gaan. Flinke uitdaging want het zijn snelle proeven met veel risico's. De eerste proef na KP 7  komen we dan ook langs een porsche die van de weg is geraakt en 5 minuten voor ons is gestart. Verderop krijgen we nog even een gele vlag . Hier ligt een rallywagen van de vorige klasse in de greppel. Het geeft dus aan hoe moeilijk deze proef is. Maar we zetten door ,op veel stukken zitten we al gauw tegen onze top aan en kunnen we niet harder , met naar ik schat ruim 160 -170 schieten we tussen de bomen door en krijgen we onze vrienden Johan en Gert in een Rover P6000 in het zicht. Nu hebben we  een richtpunt en Jef reageerd gelijk , een handje in de lucht van die moeten we hebben. En al gauw zijn we kort genaderd. Zeer sportief laten ze ons de ruimte en kunnen we verder . We hebben hier dus een minuut ingehaald. Maar is dit genoeg?

Dan  krijgen we weer de KP7 op het industrieterrein. Het is inmiddels licht begonnen met regenen.
Met dank aan Andre Slotman voor het fotowerk
Toch weten we ook op deze proef weer een duitse equipe in te halen.
Maar is dit voldoende om onze derde plaats te behouden. De andere jongens rijden ook allemaal al jaren rally en weten ook goed te sturen dus het zal heel spannend worden.

Dan de laatste proef. Hier aangekomen horen we dat deze geneutraliseerd is. Eigenlijk jammer maar gezien de stand van zaken kan dit in ons voordeel werken. De wegen zijn inmiddels redelijk glad en de risico's om er van te geraken worden groter te meer omdat we proberen het uiterste eruit te halen

Prijsuitreiking


Tijdens de prijsuitreiking wordt het dan heel spannend. We denken dat een van onze Duitse collega de rally heeft gewonnen. Er zijn drie rallyteams die al veel gewonnen hebben die wij denken dat ze in aanmerking komen. Echter bij de vierde plaats aangekomen zijn er al 2 afgevallen. Wij zitten nog erin ?

Dan volgt de derde plaats.. Deze is voor Ashman.
Nog twee plaatsen open. We kijken richting Johan Lowik en Gert Visser. Gan wij die koek verdelen??? Het wordt nu superspannend.
De rallyleider roept Johan en Gert naar voren voor de tweede plaats. Een schitternde prestatie met zo een prachtige auto.

Jaaaaaaaaaa , we moeten dus eerste zijn. Dit kan niet, ongeloof maar dan volgen onze namen en ja we hebben de eertse overwining van ons seizoen te pakken en dan ook nog wel een hele mooie.
Winnaars van de 1ste Legend Conrad Euregio Rally  ook wel Legend Twente Rally zijn Rijder Jef Mulders met een beloning voor heel hard werken met hulp van navigator Michael Marschall .

 

....hrc....vroeger in hoofdletters, nu niet meer!


Jammer van het onsportief gedrag van enkele Duitse Historic rally Cup leden die zeer zuur aan hun tafel bleven zitten, nog niet eens de moeite namen om ons en de equipe Lowik/Visser te feliciteren.
We hebben nu de mensen echt leren kennen waar we een heel seizoen mee zijn opgetrokken. In positieve en negatieve zin.
Voor mij persoonlijk een moment om keuzes te maken.

Wij hebben in ieder geval wel iedereen gefeliciteerd en voor ons was het feestje begonnen.

Dankwoord


Verder wil ik ook nogmaals het team Lowik/Visser en hiermee bedoel ik ook alle monteurs vrienden, zoon, kennissen die  meegeholpen hebben en ons zo super verzorgd hebben. Mede extra dank voor Johan Lowik die volgens mij menig nacht minder heeft geslapen van de zorgen die dit evenement heeft meegebracht. CHAPEAU!!!