vrijdag 16 maart 2012

Even samen testen, wooooow




Zo, de eerste meters zijn gemaakt , we hebben in de avond na een dagje sleutelen getest op de openbare weg. Het kan want alles is geregeld , verzekering, apk etc.
Maar .................. wat een herrie.  Ja wisten we eigenlijk al voor af maar toch ,want jankt die versnellingsbak. Het is even wennen natuurlijk, je wordt eerst overweldigd door het geluid, dan merk je dat je niet echt lekker zit maar dikke jas aan, niet geheel in de gordels want die hangen achter je op de stoel. Dan gaat het gelijk vol gas, een jong koppel dat langs de kant staat schrikt van al dit geweld en nemen een paar stappen terug de berm in terwijl we nog een paar honderd meter van ze af zijn. Dit geeft aan dat hij behoorlijk brult en dus goed hoorbaar is.
Wat we merken tijdens deze voor mij eerste en Jef zijn tweede rit dat de motor nog niet goed oppakt op lagere toeren, waarschijnlijk probleem met de ontstekingsafstelling. Ook zien we bij het afstellen van de lampen dat een breedstraler niet naar behoren werkt. Ook de tripmaster krijgen we niet direct aan de gang, toch nog even goed de gebruiksaanwijzing lezen en controleren of de gever wel werkt of goed aangesloten is. Verder is de kilometerteller nog niet in orde maar dat wordt iets voor de volgende periode,



Wat we vandaag en gister zoal gedaan hebben is het afwerken van de lijst met dingen die we nog hadden op staan.

Olie en oliefilter gewisseld met synthetische olie van Castrol
Oliesensor ingebouwd en aangesloten

Zo zijn de deurgrepen die er op zaten en vrij groot waren vervangen door band. Perfect werkt beter

De zelfgemaakte  zware steun van de voetbediening van de tripmaster is ingebouwd.

De aandrijfsas (cardan) hebben we er onder uit gehaald. Er lekte namelijk olie langs de spiebanen naar de kruiskoppeling????? Nog nooit meegemaakt. Kan dit duiden op een heel zwaar belast kruiskoppeling die langzaam de geest aan het geven is, geen idee. We maken de binnenkant goed zuiver en dichten in de as het aangelast deel af met vloeibare pakking. Aan laten drogen en toen even de blaastest gedaan en ja hoor dicht. Terug er op monteren, weer een probleempje opgelost.

Verder zien we bij de voorste reactiestangen dat er een groot gedeelte niet is afgelast. Voor een Apk maar ook voor onze veiligheid willen we dit dus niet zo laten, zuiver maken en aflassen.




Gelijk even de motorkapsteun vastlassen

Dan is ook de carterbeschermplaat er onder gemonteerd met het sleepoog.

Verder hebben we de handremkabel aan beide zijden even losgemaakt en op een andere manier bevestigd aan de bovenzijde van de reactiearm van de achteras zodat we niet kunnen blijven vasthangen met die kabels.

Dan zijn de stikkers in de vorm van een pijl aan voor en achterkant geplakt, deze zijn verplicht  en hiermee is voor vreemden direct zichtbaar waar een sleepkabel kan worden vast genaakt.

Verder is er op de catchtank een filter geplaatst. De catchtank is een soort opvangtank van de carterontluchting en de overdruk die onder het klepdeksel ontstaan. deze olie wordt opgevangen en er zit dan ook een filter op om de lucht er uit te laten en niet de olie. Zeer milieuvriendelijke oplossing.
Voor de lampen sneller te kunnen bevestigen en deze steviger vast te krijgen hebben we nog snel een paar beugeltjes gemaakt.

Onder een foto ,bijna klaar.

woensdag 14 maart 2012

Auto bijna klaar voor testrit

Lange dag  tot laat in de avond maar wel veel vooruitgang, zover dat we grotendeels kunnen zeggen dat we klaar zijn

Kleine tegenslagje  is dat we versnellingsbakolie onder de auto tegen kwamen. Even zien wat hiervan de oorzaak is maar waarschijnlijk de keerring in het huis.

We hebben de houder voor de krik klaargemaakt. Dit is allemaal zelf aanpassen en iets er voor maken zodat deze niet door de auto gaat slingeren, maar in geval van nood dus bij een lekke band dit wel gemakkelijk er uit te nemen is.


Kofferbak met rode bak waar accu in geplaatst is.


Dan even snel de kabel van het derde remlicht vastgezet en met nieuwe stekkers aangesloten.
Bij het stuurhuis is het nog een redelijke wirwar van draden en diverse kroonsteentjes. Dit zullen we tzt ook nog een keer moeten vernieuwen en verbeteren. De bedrading even opgebonden zodat we deze niet per ongeluk lostrekken.
Dus voorlopig even het schakeldashboard weer vastgezet, zoals ook de handel om de druk te regelen voor de remmen van voor naar achter weer op zijn plaats ingebouwd.

Dan de auto van binnen eens flink uitgezogen en een beetje gepoetst zodat we beide stoelen kunnen inbouwen. Deze moeten dan wel op onze eigen maten  worden aangepast en worden afgesteld. Ook hier weer nieuwe bouten en borgmoeren erin. De 6 puntsgordel weer in de stoelen verwerkt en ook op maat gezet van ons eigen postuur. Dan ook gelijk de brandblusser van 4 kilo weer terug ingebouwd.

Het begint er weer uit te zien als een echte ralleyauto

We kunnen er nu tenminste weer mee rijden. De motor heeft ook even test gelopen nadat een klein bedradingsfoutje was hersteld. Schijnbaar beetje kleurenblind geweest en toch 2 draden verkeerd op elkaar ingestoken. Kan tenslotte de beste nog gebeuren :)

We hebben op de deuren 2 witte plakaten geplaatst waar de nummers op komen.
Zoals te zien valt is alles weer ingebouwd, stoelen,brandblusse etc. Links onder op de deur de witte nummervlakken

De rubbers op de lagers van de veerpoten veer zijn geborgd met een veertje .


Als je dit leest denk je soms zit daar zo veel werk in maar helaas ja , ook vandaag bijna 8 uur gewerkt , waarvan de laatste 4 met zijn twee.
Waar we vandaag wel zijn achtergekomen is dat de grepen op de deuren die erin zijn geplaatst door de vorige eigenaar eigenlijk behoorlijk in de weg zitten en we ons hier alleen maar aan kunnen bezeren.
Dus die gaan er uit en worden vervangen door band.

Verder moeten we dan vrijdag de voetbediening inbouwen van de tripmaster waar ik morgen een beugel voor ga maken die verstelbaar is.

Maandagavond gaan we de tripmaster ijken en een paar dingen op de weg testen. Als we dan geen rare dingen meer tegenkomen kan de wagen de trailer op voor transport. Vrijdagmiddag wordt er vertrokken naar Melsungen in Duitsland waar we de wagen ter keuring aanbieden en de resterende formaliteiten regelen zoals onze licentie.

















maandag 12 maart 2012

Nog een heel dikke week ....

Een dagje zelf er niet bij geweest en dan gebeurt er tenminste wat.

later in de middag op de garage gearriveerd en jawel hoor de twee voorwielen zitten op de auto wat betekend dat ook de wiellagers en remmen in orde zijn gemaakt.
Knipperlichtje welk ik nog voor het weekend uitegboord heb en klaar gelegd had is er ook netjes op gezet. Zelfs de kentekenplaten zitten op de auto.

Ik hoor dat de er even water is gegooid in het koelsyteem om de motor te kunnen laten lopen.
Kan de wagen gelijk weer een Apktje krijgen, stoelen erin, en op wat kleinere werkjes na is het einde dan in zicht.
Maar laten we niet te vroeg in de lucht springen want ik denk dat we pas 100 meter gereden hebben met de auto.....
Dus spannend kan het altijd nog worden.
Of we nog kunnen testrijden met de auto lijkt me een groot vraagteken worden, vraag wordt dan eerst wanneer, dan waar en dan wie.

Dan nog even snel de laatste update van de TO DO LIST tot aan de rally
INTERIEUR:

Oliedruksensor en lampje, verkeerd aangesloten, drukgever niet goed; hiervoor is een nieuwe sensor besteld die we op het nieuw ingebouwde lampje gaan aansluiten
Stoelen inbouwen vastzetten met 10,9 bout, riemhouders vastzetten zitpositie testen
Intercom in auto testen
Helmenmand inbouwen (riemen bestellen)
Voetsteun installeren bestuurder
Voetsteun bijrijder bekijken of deze verplaatst moet worden
Tripmasterbediening installeren zodra de stoelen er in staan
Zekeringen in motorcompartiment vervangen , de rest allemaal coderen en checken
Noodschakelaar controleren wat wel en niet werkt
Kacheluitgang afdoppen en de bedieningskabel vastzetten
De bedrading in de auto vastzetten
Het dashboard waar alle bedieningsknoppen en zekeringen op zitten gestikkerd worden met tekst zodat we weten wat wat is.


Tripmaster ijken.

EXTERIEUR:
Sloten op motorkap en kofferdeksel kijken of deze passen
Motor olie en filter nog vervangen, een filter op de oliecatchtank maken. Nog een par slangen vervangen die nog niet binnen zijn.
Stikkervellen op de twee deuren plakken waar de nummers op worden geplakt.
Op remmenbank remmen testen dan ook remkrachtverdeler van voor naar achter nazien
Bevestigingssteun maken voor krik
Gril monteren en carterbescherming monteren
uitlijnen
Auto reinigen en uitzuigen om roest te voorkomen van alle ijzerdeeltjes van het boren en aanpassen
Buitenzijde dus ook een keer geod poetsen


Checklijst afwerken met reserveonderdelen en spullen die mee moeten naar de eerste rally

Alles bij elkaar stelt het niet veel voor, maar het kost allemaal tijd en het moet door de drukte heen gedaan worden.