woensdag 29 februari 2012

Leuk werk gedaan en tijdsdruk neemt toe

Projekt Versnellingsbak

De versnellingsbak is weer geheel in elkaar gezet, toch nog even laatste controle gedaan of alle schakelingen gedaan kunnen worden. Hey vreemd as draait niet als er in een versnelling wordt geschakeld. Even goed kijken en zien dan dat een synchromessring niet geheel terug op zijn plaats is gekomen, deze even een slagje geduwd en ok alles werkt perfect. Dan kan de deksel weer erop.
Leuk detail is dat er in de deksel normaal een ontluchting zit via een heel klein gaatje. Vanwege de hoge toeren van dit soort autos wordt dit gaatje dichtgesoldeerd en wordt er elders op de bak een ontluchting gemaakt die dan weer met een slang eerst naar een hoger punt wordt geleid. Op deze manier kan de druk weg , gaat de bak veel minder zweten en dus vol met olie zitten, en is ook het olieverlies dus minimaal wat weer bevordelijk is omdat de olie in dit soort versnellingsbakken toch wel heel belangrijk is.

De pakking van de deksel hebben we zelf gemaakt met pakkingpapier en deze wordt dan met vloeibare pakking aan beide kanten weer in elkaar gezet en vastgeschroefd.

Nu moet hij weer verder onder de wagen worden gemonteerd.

Projekt Motorkapsteun

Ook hier zie je dat er op die punten niks klaar is, er lag dus een losse stang onder de kap die je dan maar er tussen moet duwen. We hebben hiervoor een kogelgewricht besteld welke we op de stang gaan zetten. Draadeind erop lassen, nee toch maar niet . Even de stang op de slijptol gehouden en de diameter verkleind zodat we er draad op kunnen snijden. Passende draad erop gesneden en in het kogelgewricht gedraaid. Wel even de draadstang zuiver gemaakt , geschuurd en geprimerd en gelakt. Zo ook weer als nieuw. Houdertje onder de kap gezet om de stang vast te houden. De roestige plekjes komen in een later stadium aan de beurt.

Projekt Tripmastersensor (leuk werk)

Wat doet die sensor precies: Deze sensor wordt met een speling van 1 tot 1,7 mm van een bout geplaatst die ronddraait, elke keer als een bout langs komt wordt er een magnetische impuls opgewekt en wordt er dus een meting gedaan. Hiermee kan je dus de omwentelingen van een aandrijfas of voorwiel meten. Dit kan je weer omzetten in afgelegde afstand door een kalibratie toe te passen. Mede omdat wij denken dat we met onze escort redelijk wat wielspin hebben en hierdoor de nauwkeurigheid minder wordt ( nu zal dat onze fase nog minder belangrijk zijn) maar ook omdat we denken dat de bevestiging bij de versnellingsbak of achter bij de cardan voor problemen kan zorgen vanwege de bewegelijkheid van de aandrijfas hebben we die gok niet genomen.

Dit is dus een even uitzoeken geweest en knopen doorhakken. We wilden dus eerst de sensor bij de versnellingsbak met een beugel vastzetten en laten meten op een bout van de cardanas.
De betere keuze in ons geval is dus toch het voorwiel geworden. Kabel was al naar de bak gelegd, dus knip doorharken en opnieuw leggen.

Maar ook hier zal er een stevige steun gemaakt moeten worden die en de sensor vast doet houden en goed past tot op 1 mm. Weer een leuke uitdaging.
Het resultaat van een uurtje werk is dan ook hier weer te zien op de foto. Alles wat blauw is is nieuw gemaakt gebogen en geboord op millimeters nauwkeurig want de speling tot de langskomende wielbout die je op de tweede foto bovenin ziet mag maar 1 mm zijn. Zijn we toch weer een beetje trots op ons werk.



 Ook weer even gespoten en natuurlijk weer te snel gemonteerd. Alle lak was nog niet geheel uitgehard maar dat komt door de tijdsdruk die we beginnen te krijgen. De zwarte ommanteling is om het dunnere kabeltje tegen steenslag en vocht te beschermen.




Projekt Oliedrukwaarschuwingslamp

We hebben midden op het dashbord een grote rode ledlamp gebouwd die moet aangaan zodra de oliedruk van de motor wegvalt. Dit is wel redelijk belangrijk want als je vol aan het gassen bent heb je geen tijd om op metertjes te kijken maar een rode felle lamp geeft impuls genoeg. de aansluiting moet noge verder gedaan worden.

12 volt aansluiting

In de auto hebben we ook een 12 volt aansluiting ingebouwd eventueel voor een Dom Tom , een lamp of om iets op te laden of wat dan ook, altijd makkelijk.


Tijdsdruk

Ik kan niet meer elke dag werken aan de auto, we hebben nog maar 14 werkdagen en we hebben nog geen meter gereden nog getest. Oei.
Daarbij moet er nog vrij veel gebeuren. Het begint dus toch wel spannend te worden want we willen ook nog even testen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten