Voor degene die nieuwsgierig zijn hier wat uitleg over historisch rally rijden
Het ontstaan van deze cups is ontstaan door dat in de jaren 1950 tot 1980 er veel rallys werden gereden.
Veel meer als heden ten dage. Zo zie je bijvoorbeeld dat in Nederland het aantal rallys ook is teruggelopen. Zo waren wij vroeger trots op de Limburgia Rally door het Limburgse Heuvelland echter ook deze is van het toneel verdwenen.
![]() |
Lancia Stratos |
Regelmatigheidsrally's
Tijdens een rally rijdt men in wedstrijdverband op een voor verkeer afgesloten parcour van start naar finish, volgens een voorgeschreven wijze en binnen een voorgeschreven tijdsspanne de zogenaamde regelmatigheidsrally's. De bedoeling is om exact op het juiste tijdstip over de finsih van de klassementsproef te komen volgens een vooraf aangegeven routeboek. Afhankelijk van de rally is er een mogelijkheid tot verkenning van de proef en kan men als navigator de bestuurder aangeven via codes hoe hij moet rijden, hoeveel meter tot aan de bocht, wat voor een bocht en of er greppels of obstakels zijn. Degene die op alle klassementsproeven het meest nauwkeurig rijdt en de minste strafpunten heeft is winnaar.
Dat betekent dus niet dat hij het snelst heeft gereden. Het betekent wel dat hij het reglement van deze rally nauwkeurig heeft bestudeerd en tot op de letter heeft uitgevoerd. Voor diegene die nu een lichte teleurstelling voelt opkomen voegen we daar graag aan toe dat dit veel simpeler en saaier klinkt dan het is. Historische rally's worden niet op een slakkegangetje gereden en dan kan er af en toe wat fout gaan. De voorgeschreven gemiddelde snelheid van bijvoorbeeld 50 km/u betekende dan in werkelijkheid regelmatig flink doorrijden om nog binnen het tijdvenster te kunnen arriveren.
Vaak zie je dat op de afgezette parcouren in dit geval klassementsproeven met deze historische wagens alles uit de kast wordt gehaald en met gooi en smijtwerk de proeven worden afgelegd. Vaak zie je dat vlak voor het einde een stop wordt ingelast voor de finishvlag om de te snel gereden tijd te reduceren wat aangeeft dat er toch behoorlijk hard gereden wordt.
Dan zijn er ook nog rallys op de openbare weg waarbij je een routeboek volgt en men zich overal aan de snelheid en regels moet houden want men rijdt gewoon tussen het andere verkeer , maar wel binnen een bepaalde tijd op een volgende plaats moet zijn. Dit soort rallys rijden wij dus niet.
Op de rally waar wij starten rijden de moderne rallyautos en leggen wij de zelfde proeven af, alleen vallen wij omdat de wagen historisch is in een andere cup met andere regels.
![]() |
M.Marschall:Fiat 131 racing ooit ook zelf gereden maar dan in de originele oranje uitvoering, heerlijke auto in die tijd. 2 liter blok met dubbel bovenliggende nokkenassen |
![]() |
M.Marschall : Opel Kadet Coupe GTE Ook deze identiek in het bezit gehad ook in deze kleurstriping van opel dealer team holland Uiteindelijk verkocht aan Irmscher van Opel Tuning |
Zo zie je dat het rijden van een rally iets meer inhoudt dan de meeste denken.
De wagen moet vooraf geprepareerd worden. Je hebt diverse sets met banden nodig voor de verschillende soorten ondergrond. Meestal ben je twee tot drie dagen weg voor een dag rallyrijden.
met of zonder monteurs. Inschrijvingen moeten geregeld worden , technische keuringen etc.
Wij zullen in de toekomst proberen van uit de auto te filmen en deze beelden kunnen dan bekeken worden op dit blog. Dit zal al weer meer duidelijheid geven. Dus blijf ons volgen.
Jose: Heel erg fijn om ook iets over de achtergrond te vernemen van het rally rijden. Ook erg leuk dat jullie dit samen weer oppakken. Ik wens jullie heel veel werkplezier. Enjoy!!!!
BeantwoordenVerwijderen