Na donderdag nog de nieuwe voeler van de tripmaster te hebben gemonteerd en deze weer succesvol te hebben afgesteld, kunnen we vrijdag weer vertrekken naar het plaatsje Melle waar de 5de Rallye Grönegau 2012 wordt georganiseerd. Het is weer een 3,5 uur rijden voor we op plaats van bestemming zijn maar zonder oponthoud zijn we dan om half zes bij ons hotel. Na ingecheckt te hebben rijden we naar KH systeemmeubel een keukenfabriek die zijn terrein beschikbaar stelt voor de rallysport. Hier schrijven we dan weer in en gaan vervolgens naar de technische keuring. Ook deze keer geen op of aanmerkingen en is alles klaar voor de start. Maar eerst nog even naar de barbeque die door de Historic Rally Club is georganiseerd.
Hier treffen we dan al een paar bekenden van de vorige rally maar kunnen ook weer kennis maken met nieuwe enthousiastelingen waaronder de berijders van een Lancia Fulvia en de trotse eigenaar van een Renault A 110 die echt in nieuwstaat is.

Achteraf verteld ons de eigenaar dan ook dat hij 7 jaar bezig is geweest met de opbouw.
Eigenlijk best wel een beetje zonde om dan er mee te rally rijden.
Den Schrieb maken
Inmiddels bekend met echte rallyuitdrukkingen uit het duits gaan we dus de volgende ochtend om 8 uur de proef op om "den schrieb" dus de notes te maken. Het zijn totaal drie proeven die 2 keer gereden worden. Na iets beter bekend te zijn en met de ervaringen uit de vorige rally gaan we onze notes aanpassen met meer tekst met vooral herkenningspunten. In de rally zal dan moeten blijken of dit al beter werkt.
De avond of beter gezegd nacht van te voren heb ik het gekregen routeboek met bol-pijl systeem overgeschreven naar het notebook.
Echter blijkt dat de situatieschetsen voor een groot gedeelte afwijken van de werkelijke situatie. Ook dit is weer een leerzaam moment. Nu is dus al bekend dat we volgende keer zelf elke situatie zelf moeten opschetsen met de bijbehorende notes.
Maar voor zover gaan we we met de door ons gemaakte notes van start.
De Rally
Na de rijdersbespreking waarin ons nog eens duidelijk wordt gemaakt dat het een gelijkmatigheidsproef is waar men gemiddeld 50 mag rijden kunnen we onze rallybolide starten en rijden we naar de eerste proef.
We hebben dus echt niet de intentie om met deze 50 tevreden te zijn en zullen dus wel veel te vroeg aan de finish verschijnen maar daar zijn wij dus echt niet de enigste in.
5..4...3...2...1 en gas erop .
Gelijk schuiven we eerst bocht in en als een speer naar de tweede . Al gauw merkt Jef dat de remmen nog te koud zijn wat in het begin eventjes voor wat paniek zorgt maar al gauw gaat het beter .
Een mooi gedeelte van deze proef is het stuk waar je tussen twee smalle muren door moet een
boerenerf op. Op dit terrein is het echt gooi en smijtwerk en zeker ook achteraf gezien het leukste moment van de Rally.
Voor onze hollandse vrienden Johan Lowik en Geert Jan Visser met de hele mooie Rover is deze eerste proef net op deze plek misgegaan. Door een foutje bij het opnemen van de notes zijn ze niet links af door de muurtjes maar rechtdoor tegen een enorme strooibaal stilgekomen met veel schade aan de voorzijde.
Ze hebben gelukkig wel de gehele rally nog verder kunnen rijden. Ook weer jammer wetende welke hoeveelheid werk dit weer is om de auto weer terug te brengen in de oude staat.
Proef 2 Schwenningdorf
Een redelijk snelle proef die ook 2 keer als "rundkurs" wordt gereden. Op zich een niet al te moeilijk proef die redelijk te overzien is. Ook hier een snelle tijd en geen problemen. Bijgaand een filmpje van de on-board camera tijdens de proef.
Proef 3 Hoyel
Hoyel is een beetje de kroon op de Gronegau rally. De proef is ruim 8 km lang en heeft eigenlijk bijna alles te bieden wat je in een rally mag verwachten. Jumps, hairpins smalle passages over brugjes etc.
1ste gefotografeerde rallyjump , los van de grond

Echter ook is dit een hele moeilijke en snelle proef die zoals later ook zal blijken redelijk veel tol eist.
Op deze heerlijk proef hebben we echte lange stukken waar we vrij hoge snelheden behalen, moeten we door heel smalle bochtige passages over een bruggetje met stenen muren links en rechts amper breder als de rallywagen. Je kunt hier geen fratsen uithalen of je auto is wat smaller. We hebben hier een ruime hairpin gevolgd door een heel smalle hairpin. De gevaren zitten echter in de lange rechte stukken.
Na de eerste drie proefen gelukkig geen enkele fout gemaakt en blijken de notes veel beter te werken als in onze eerste rally. Nog niet helemaal super maar de volgende rally moeten ze perfect zijn. We hebben inmiddels nu van deze 2 keer echt veel geleerd.
Versnellingsbakproblemen.
Op deze derde proef willen we de proef verlaten bij de tijdcontrole maar gaan we achteruit in plaats van vooruit. Een probleem met de versnellingsbak zoals blijkt.
Bij het terugschakelen naar de 1 is de blokkering weg waardoor je terugschakelt naar de achteruit. Gelukkig merken we dit nu bij het wegrijden en heeft het euvel zich op de proef niet voorgedaan want dan had het wel eens in 1 klap voorbij geweest kunnen zijn.
Op het Parc Ferme checkt Jef of er niks is afgebroken.Gelukkig niet .
Hier krijgen we ook te horen dat de rijders van de Mitsubishi, ook lid van HRC brand in de auto hebben gehad op een proef. De BMWrijders die na hun startten moesten met een tweede blusapparaat te hulp schieden om de auto geblust te krijgen.
Wat doen we? Stoppen of doorrijden.
Als we doorrijden dan is het terugschakelen naar de 1 een riskante onderneming . Het kan zo maar goed misgaan dan. Je moet je voorstellen dat je met een hoge snelheid op een bocht aankomt en dus wilt terugschakelen maar je hem dan vol in de achteruit zet.......... zal geen leuk moment zijn.
We rijden toch door.
Vol geconcentreerd gaat Jef weer over de volgende proef heen. Het lijkt wel dat dit positief werkt maar we rijden nu de proef voor de tweede keer en kennen de weg al een beetje. Maar we vliegen over de proef heen. Bij de boerderij gaan we vol gas driftend over het erf van links naar rechts. Hopelijk gefilmd maar dat is afwachten. Ook de 5 de proef gaat als van een leien dak. Af en toe wel een beetje gekraak maar geen noodlottige terugschakeling.
Wel komen we op deze proef twee keer een gele vlag situatie tegen.
Op een plek liggen er zelfs 2 auto in een greppel. Voor hun is de rally voorbij.
Laatste proef slaat noodlot toe
Zoals we al hebben aangegeven is de laatste proef een pittige. We rijden naar de start en gauw krijgen we te horen dat de proef geneutraliseerd is . Er schijnt een nederlands team met een BMW startnummer 16 behoorlijk hard er van af te zijn gevlogen.
Een uurtje later komt de betreffende BMW op een oplegger langs. De BMW is geheel verwrongen en heeft de klap op zijkant van de auto gekregen. De wagen is dus over de kop geslagen. Zoals ik heb kunnen lezen op een rallysite is de wagen rijp voor de sloop en zijn ze er zelf zonder letsel uitgekomen. Er is een filmpje van de on-board camera op you tube van dit ongeval.
Wij hadden deze proef heel graag nog een keer gereden. Maar heel begrijpelijk is de beslissing van de organisatie.
Goed resultaat
Wij hebben in ieder geval de rally zonder schade kunnen uitrijden en ook nog een leuk resultaat behaald met een 20 ste plek in de retroklasse. Op een proef hebben we 2 seconden verloren anders waren we bij de eerste 8 geweest.
Zie enkele filmpjes van deze Rally:
Meer filmpjes zijn er op you tube te vinden
Enkele fotos van andere historic rallywagens tijdens dit evenement
De volgende rally zal in Augustus zijn meer informatie hierover zal volgen.
We hebben dus echt niet de intentie om met deze 50 tevreden te zijn en zullen dus wel veel te vroeg aan de finish verschijnen maar daar zijn wij dus echt niet de enigste in.
5..4...3...2...1 en gas erop .
Gelijk schuiven we eerst bocht in en als een speer naar de tweede . Al gauw merkt Jef dat de remmen nog te koud zijn wat in het begin eventjes voor wat paniek zorgt maar al gauw gaat het beter .
Een mooi gedeelte van deze proef is het stuk waar je tussen twee smalle muren door moet een
boerenerf op. Op dit terrein is het echt gooi en smijtwerk en zeker ook achteraf gezien het leukste moment van de Rally.
Voor onze hollandse vrienden Johan Lowik en Geert Jan Visser met de hele mooie Rover is deze eerste proef net op deze plek misgegaan. Door een foutje bij het opnemen van de notes zijn ze niet links af door de muurtjes maar rechtdoor tegen een enorme strooibaal stilgekomen met veel schade aan de voorzijde.
Ze hebben gelukkig wel de gehele rally nog verder kunnen rijden. Ook weer jammer wetende welke hoeveelheid werk dit weer is om de auto weer terug te brengen in de oude staat.
Proef 2 Schwenningdorf
Een redelijk snelle proef die ook 2 keer als "rundkurs" wordt gereden. Op zich een niet al te moeilijk proef die redelijk te overzien is. Ook hier een snelle tijd en geen problemen. Bijgaand een filmpje van de on-board camera tijdens de proef.
Proef 3 Hoyel
Hoyel is een beetje de kroon op de Gronegau rally. De proef is ruim 8 km lang en heeft eigenlijk bijna alles te bieden wat je in een rally mag verwachten. Jumps, hairpins smalle passages over brugjes etc.

Echter ook is dit een hele moeilijke en snelle proef die zoals later ook zal blijken redelijk veel tol eist.
Op deze heerlijk proef hebben we echte lange stukken waar we vrij hoge snelheden behalen, moeten we door heel smalle bochtige passages over een bruggetje met stenen muren links en rechts amper breder als de rallywagen. Je kunt hier geen fratsen uithalen of je auto is wat smaller. We hebben hier een ruime hairpin gevolgd door een heel smalle hairpin. De gevaren zitten echter in de lange rechte stukken.
Na de eerste drie proefen gelukkig geen enkele fout gemaakt en blijken de notes veel beter te werken als in onze eerste rally. Nog niet helemaal super maar de volgende rally moeten ze perfect zijn. We hebben inmiddels nu van deze 2 keer echt veel geleerd.
Versnellingsbakproblemen.
Op deze derde proef willen we de proef verlaten bij de tijdcontrole maar gaan we achteruit in plaats van vooruit. Een probleem met de versnellingsbak zoals blijkt.
Bij het terugschakelen naar de 1 is de blokkering weg waardoor je terugschakelt naar de achteruit. Gelukkig merken we dit nu bij het wegrijden en heeft het euvel zich op de proef niet voorgedaan want dan had het wel eens in 1 klap voorbij geweest kunnen zijn.
Op het Parc Ferme checkt Jef of er niks is afgebroken.Gelukkig niet .
Hier krijgen we ook te horen dat de rijders van de Mitsubishi, ook lid van HRC brand in de auto hebben gehad op een proef. De BMWrijders die na hun startten moesten met een tweede blusapparaat te hulp schieden om de auto geblust te krijgen.
Wat doen we? Stoppen of doorrijden.
Als we doorrijden dan is het terugschakelen naar de 1 een riskante onderneming . Het kan zo maar goed misgaan dan. Je moet je voorstellen dat je met een hoge snelheid op een bocht aankomt en dus wilt terugschakelen maar je hem dan vol in de achteruit zet.......... zal geen leuk moment zijn.
We rijden toch door.
Vol geconcentreerd gaat Jef weer over de volgende proef heen. Het lijkt wel dat dit positief werkt maar we rijden nu de proef voor de tweede keer en kennen de weg al een beetje. Maar we vliegen over de proef heen. Bij de boerderij gaan we vol gas driftend over het erf van links naar rechts. Hopelijk gefilmd maar dat is afwachten. Ook de 5 de proef gaat als van een leien dak. Af en toe wel een beetje gekraak maar geen noodlottige terugschakeling.
Wel komen we op deze proef twee keer een gele vlag situatie tegen.
Op een plek liggen er zelfs 2 auto in een greppel. Voor hun is de rally voorbij.
Laatste proef slaat noodlot toe
Zoals we al hebben aangegeven is de laatste proef een pittige. We rijden naar de start en gauw krijgen we te horen dat de proef geneutraliseerd is . Er schijnt een nederlands team met een BMW startnummer 16 behoorlijk hard er van af te zijn gevlogen.
Een uurtje later komt de betreffende BMW op een oplegger langs. De BMW is geheel verwrongen en heeft de klap op zijkant van de auto gekregen. De wagen is dus over de kop geslagen. Zoals ik heb kunnen lezen op een rallysite is de wagen rijp voor de sloop en zijn ze er zelf zonder letsel uitgekomen. Er is een filmpje van de on-board camera op you tube van dit ongeval.
Wij hadden deze proef heel graag nog een keer gereden. Maar heel begrijpelijk is de beslissing van de organisatie.
Goed resultaat
Wij hebben in ieder geval de rally zonder schade kunnen uitrijden en ook nog een leuk resultaat behaald met een 20 ste plek in de retroklasse. Op een proef hebben we 2 seconden verloren anders waren we bij de eerste 8 geweest.
Zie enkele filmpjes van deze Rally:
Enkele fotos van andere historic rallywagens tijdens dit evenement
Geen opmerkingen:
Een reactie posten