Rallye auf nach melsungen mit rhunda by night
Historische rally auf nach Melsungen
Oldtimers op historic rally in Melsungen
Kort filmverslag Historische Rally Melsungen lokale tv
Rallyverslag Rally Auf nach Melsungen 2012
Vrijdagmiddag was het dan zo
ver. Rond de klok van 1 vertrokken we naar
Melsungen waar voor ons de eerste
rally was gepland.
Na een voorspoedige reis waren we
om half zes bij het hotel waar we hadden afgesproken met Rolf Blaschke de vader van het HRC en de
Nederlandse Rover equipe die met een mooie rover P6 uit 1967 in
de originele Monte Carlo kleuren aan de start gaan
komen. Zoals hollanders zijn negeren we alle infos en rijden we met trailer ricting het ADAC terrein, maar voor we op de plek van bestemming zijn worden we al met luid getoeter ingehaald. HRC voorzitter Rolf heeft ons zien rijden en wijst ons er op dat we de autotransporter op het daarvoor bestemde parkeerterrein moeten zetten. Johan en Gert van de rover hadden dit kunststukje dus wel uitgehaald en zijn met trailer en al het terrein opgereden als enige deelnemer, op zich een huzarenstukje want je moet toch langs verscheidene controleposten.
Als "buitenlandse" starter toch een streepje voor??
Ok nu kunnen we de papierafname doen
. Hier krijg je de startnummers sponsorstickers, de kaart om af te stempelen
bij de proeven en roadbooks van de rally. Aansluitend naar de
technische keuring gereden die bij de TUV in melsungen werd gedaan. Uiteraard glansrijk
door de keuring. Bijzonderheid bij de papierencontrole: Het Belgische rijbewijs van Jef welk volledig is gestempeld hadden ze nog nooit gezien.
Diezelfde avond nog met een paar
andere rallyrijders die in de tussentijd bij het hotel zijn aangekomen even
gezellig bij elkaar gezeten en in het kort nog een kleine
spoedcursus gekregen inzake de gang van zaken,
Verkenning
Na een goed ontbijt en een korte
nacht kan de rally voor ons van start gaan. Eerst nog een probleempje oplossen
met een vastgelopen rits van het rallypak. Maar dan kan het verkennen beginnen.
Tijdens deze verkenning is het de
bedoeling om notes te maken. Dan om half drie nog
even een rijdersbespreking en we kunnen van start
gaan,
Eerste proef
We rijden via het routeboek naar
de eerste rallyproef. We klokken in en rijden naar de start van de eerste
proef. Ik denk dat onze beide harten wel wat sneller zijn gaan kloppen.
5…4….3….2….1 en daar barst het
geweld los, vol gas met brullende motor geven we de escort de sporen. We rijden een lang recht stuk af gaan redelijk vol in de remmen en
gooien de auto de eerste bocht in. Volledig dwars en het gas er weer
vol op, daarna komen we dan na een meter of
200 op de greffel terecht die i
n Duitsland schrotter wordt genoemd.
n Duitsland schrotter wordt genoemd.
Filmbeelden van Rally melsungen proef 1 en 3 waar ons eerste kleine misser te zien is,
de tweede misser is in de laatste kilometer van de Rally en zorgt voor kleine schade
The best scenes of ADAC Rallye Melsungen 2012 (rally4all)
waar we dus gelukkig ook deel van maken , we zijn meerdere keren gefilmd
Rallybeelden van de rally Rally "auf nach melsungen 2012"
Al glijdend en
driftend vliegen we hier overheen.
Op het einde weer haaks rechts en vol op
het asfalt verder tot aan de eerste haakse bocht .
Omdat deze proef 2 maal rond
word gereden komen we nog een keer op de schrotter , Aan het einde dan toch een
beetje overmoedig en we komen nog net stil met de neus in de bosjes, gauw in de
achteruit en verder, Gewoon weg machtig mooi en met een super gevoel rijden we
uiteindelijk over de finish. Onze vuurdoop van de de eerste proef die we toch vol door hebben getrokken hebben we achter de rug. Zo rijden we nog een paar proeven en hebben al gauw
door dat we ons echt niet hoeven te schamen, op sommige plaatsen krijgen we te maken met zeer
enthousiast publiek die ons aansporen om alles uit de auto te halen wat
kan. Maar we laten ons niet gek maken. We hadden zo ook een opmerking gekregen van de zeer ervaren starter achter ons die al 6 keer in Melsungen heeft gereden "we halen jullie wel in op een proef". Maar hij heeft onze achterlichten alleen bij de start gezien toen hij achter ons stond. Daarna niet meer. We hebben dus alle proeven goed meegedraaid en Jef heeft laten zien dat hij echt wel een stukje kan rijden.
Leuk detail is dat er mensen op de
auto af komen als we staan te wachten voor de laatste proef op het raampje kloppen en in engels tegen ons beginnen te praten. "you drive a very nice car , we like it , you drive fast enz. waarna wij onderbreken en in goed duits terugzeggen van doe maar op het duits, dat verstaan we ook. Buitenlands kenteken op de auto voor hun dan geeft toch wel wat image.
Inmiddels is het al donker aan het
worden en kunnen de lampen aan op de auto.
Het is heel wat als je bedenkt dat
de auto geheel nieuw is voor ons, maar ook het rijden in het donker met ruim
500 watt verlichting op de auto is iets wat we natuurlijk nog nooit hebben kunnen testen.
Je hebt geen herkenningspunten
meer, je oriëntatie is dus teruggebracht naar nagenoeg nul.
Proef 5 met lampen aan gaat desondanks zeer goed.
Proef 6 Ronde in de nacht Steengroeve
Echter wat veel erger is als je de stofwolken uit de groeve ziet komen veroorzaakt door de startende autos voor je.
Met die wetenschap gaan we de
laatste proef rijden die dus in een steengroeve wordt gehouden. We starten als nummer 15 dus de stof wordt alsmaar erger. Deze laatste proef is dus ook een
proef waarbij je twee keer langs de start rijdt en er dus meerdere wagens in
principe max11 tegelijk op het parcour zijn. Want de proef duurt ruim 11 minuten.
Als we dan gestart zijn zien we
bijna niet meer hoe het parcour loopt , we rijden door dikke stofwolken en kunnen echt bijna niks meer zien en zo zitten we na de eerste 2 bochten gelijk al
buiten het rijgedeelte wat snel is opgelost doordat een baanmarschall heftig met zijn vlag zwaaide en ons wees naar de goede
richting. En toen werd het zicht iets beter en toen begon het
plezier . Al driftend banen we ons een weg door de
stofwolken onder in de groeve. Dan haarspeldbocht naar haarspeldbocht de berg
op waarbij we elke bocht weer helemaal dwars gaan , en in de verte zien we al de
BMW die voor ons is gestart, Het duurt niet lang of we kunnen hem onze
remlichten laten zien,
Foutje
We zijn bezig aan de tweede ronde
als het overmoedige wordt bestraft , of beter gezegd een klein foutje zorgt dat
we rechtdoor tegen een stenen wand van keien vliegen. Maar we rijden gelijk vol
verder , wel wetende dat er echt iets kapot moet zijn, We knallen om de laatste
steenhopen heen gaan het verharde op naar de finish toch met gepaste voorzichtigheid. Na de finish dan even stoppen en kijken naar de
schade. Het sturen gaat lastiger dus…..
Wat blijkt we hebben de proef dus
verder af gereden met een band die al los in het
velgbed zwabberde, Band zal wel gesneuveld
zijn. Verder een spatbordje dat we een
beetje moeten bijbuigen en een breedstraler naar de mallemoer gereden, Op de
laatste kilometer van de hele rally hebben we uiteindelijk toch nog schade
gereden, Helaas maar waar maar het was het dik waard want dit hadden we niet willen missen.
Zit niks anders op dan even van band te
wisselen en verder te rijden naar het Parc Ferme.
Parc Ferme
Binnenkomend in het Parc Ferme worden we ontvangen met een glaasje champagne dat ons bij de controlepost wordt aangeboden. Na zo veel stof happen is het verrukkelijk om het hiermee weg te spoelen en voor ons des te meer iets om op te toosten:
Resultaten :
Newcomercup 3 de
Intercup 2 de
Historic regio cup Nord 15 de
Historic Cup Duitsland 23 ste
http://www.youtube.com/hnaonline - Ostheim, 27.3.2012: Knatternde Motoren, alte Karossen und strahlender Sonnenschein haben am Samstag hunderte Motorsportfreunde nach Ostheim gelockt. Dort startete unter dem Motto „Auf nach Melsungen" zum zwölften Mal die Historic-Rallye des Automobilsportclubs (ASC) Melsungen.
Overzichtje van de schade ![]() |
Schade opgelopen op de laatste proef |
![]() |
Schade:breedstraler, knipperlicht, spatbord , band en velg (reeds gewisseld) en ophanging on |
![]() |
spatbord is een beetje geknikt door aanrijding met stenen wal |
![]() |
Zondag: Aankomst thuis na lange rit |
Heren
BeantwoordenVerwijderenNogmaals PROFICIAT met het uitrijden en tot de volgende keer !!
CLASSIC ROVER RALLY TEAM